må jeg eller hvad ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
heii jeg har virkelig lyst til at dyrke sex men jeg må ik af min mor og far de er bange for at jeg bliver gravid

Svar:
Kære pige 18 år
Dejligt at du skriver ind til os.
Det er ikke nemt, når man er i den alder hvor man begynder at klippe navlestrengen til ens forældre og bliver en selvstændig kvinde.
Det er dejligt at du har forældre der tænker på dig og ønsker dig det bedste i livet, men du er den eneste som kan mærke, om du er klar til at have sex, og hvis du føler dig parat, er det helt ok at du har sex.
Når du er fyldt 18 år er du myndig. Det vil sige at du bestemmer over dit eget liv. Dine forældre kan give dig gode råd, men du bestemmer selv om du vil følge dem.
Omkring det at blive gravid, skal du huske prævention når du har sex. Måske kan du snakke med din mor og far om at beskytte sig. Kondomet beskytter både mod gravidtet og kønsygdomme.
Venlig Hilsen
Sascha