Lysten til noget andet
brevkassespørgsmål af
Amanda
17 år
Hej cyberhus. Jeg har en kæreste og vi har været sammen i snart 8 måneder. Han er en dreng. Jeg har det sidste halve års tid begyndt at tænker mere på piger. Ikke kun følelse mæssigt, men men også seksuelt. jeg har en gang med en tidl. Veninde, kysset og rørt ved hinanden, hvilket jeg fandt yderst interesant. Og jeg tænker tit tilbage på det. Jeg har også nu en veninde som er lesbisk og har snakket lidt med hende om det. Men hun er fra Helsingborg, og jeg, det indre Københaven. Jeg er begyndt på nogen punkter at finde min kærestes og jegs sexliv uinteressant og en sjælden gang frastødende ved tanken om ham og jeg nøgen. Jeg kunne godt tænke mig at få nogen flere lesbiske veninder, og har søgt mig ind i nogen grupper på Facebook der handler om lesbiske. Hvordan kan jeg komme i mere kontakt med nogen lesbiske? Og hvordan kan jeg fortælle min kæretse hvordan jeg føler? Han er meget nærtagende.

Svar:
Hej med dig
Der er intet galt i at ens seksuelle lyster ændrer sig med tiden, og det er meget normalt at være nysgerrig på hvordan det vil være at være sammen med det samme køn. Det er rigtig fint at du har en veninde som du kan snakke med det om, og jeg tænker at hun måske kan hjælpe dig med dit ene spørgsmål? Altså at få mere kontakt til lesbiske? Ellers så kan jeg anbefale dig at besøge http://lgbtungdom.dk/, hvor du kan finde forskellige netværksgrupper med andre unge som er homoseksuelle, biseksuelle eller transpersoner. De har også en brevkasse og en ungdomstelefon. Jeg ved også at når du er blevet 18, så er der bl.a. en bar i KBH som retter sig mod lesbiske.
I forhold til dit andet spørgsmål om hvordan du siger det til din kæreste, så tænker jeg egentlig at du skal sige det som det er. At du er begyndt at være nysgerrig på andre piger. Ud fra dit brev, tænker jeg også, at det måske er på tide at jeres forhold slutter, da det ikke er særlig rart - hverken for dig eller din kæreste - hvis du føler dig frastødt ved ham. Som sagt, så er det helt naturligt at man ændrer sig gennem livet, og nogle gange så opdager man noget nyt om sig selv, og så kan det være spændende at gå på opdagelse i det. Måske finder man ud af at det var det rigtige, måske ikke. Uanset hvad, så lyder det ikke til at du har lyst til at blive hos din kæreste, og det vil være mest fair over for ham, at du er ærlig. Selvom han er nærtagende, så handler det jo ikke om ham. Det handler om dig, og om at du ønsker noget andet. Når det så er sagt, så kan du nok også godt forvente at han bliver ked af det. Og derfor er det vigtigt at I giver jer god tid til at snakke om det og finde ud af hvad der skal ske. Giv ham plads til at være ked af det eller vred. Du kan også overveje at snakke med en veninde først og "øve" samtalen, før du har den med din kæreste. Så er du måske også selv lidt mere afklaret omkring hvad du gerne vil.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Venlig Hilsen
Signe