Lysten
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa
jeg har en mega sød kæreste og når vi er sammen og alene kan vi godt finde på og tage alt tøjet af og ligge helt op ad hinanden og tage på hinanden mens vi er nøgne og så ville jeg bare lige høre om i synes det er i orden og havde sex det skal lige siges at hun er 15

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes simpelthen, det er så fint, du skriver herind med din undren. Det er nemlig rigtig godt at være opmærksom på, hvornår det føles rigtigt at bevæge sig ud i rigtig sex, efter man har kælet en del med hinanden.
Det er bare så dejligt at høre, at du har en mega sød kæreste, og det lyder som om, I går stille og roligt fremad ift. sex, hvilket er rigtig godt. Jeg synes, det lyder som om, I begge kan lide at ligge nøgne sammen og røre ved hinanden, og det er sådan set det vigtigste. Også når det kommer til, om I skal have rigtig sex eller ej.
Fra samfundets side siger man, at det er en god idé at vente med sex, til man er fyldt 15 år. Det skyldes, at man vurderer, at man først som 15-årig er i stand til at vurdere, om man er både fysisk og psykisk klar til sex. De fleste danske unge er dog ældre end 15, før de har sex første gang, men der er også nogen, som er lidt yngre.
Hvis din kæreste og dig er trygge ved hinanden, har lyst til hinanden og ikke føler jer presset til noget, synes jeg bestemt, det er OK, at I eksperimenterer og prøver sex. Jeg vil dog huske dig på, at den første gang tit bliver endnu bedre, desto længere man har ventet og bare kælet med hinanden. Jo bedre I kender hinandens kroppe, jo bedre bliver jeres første gang højst sandsynligt også. Derfor synes jeg, det er vigtigt, I ikke har travlt, men tager det stille og roligt.
Hvis I vælger at have sex med hinanden, er det vigtigste, at I begge har lyst, føler jer klar og har det godt og afslappet med det. Hellere giv det en dag ekstra end en dag for lidt - I er meget unge og har hele livet til at finde ud af, hvad sex er for noget.
Nyd hinanden og pas på hinanden.
Kh. Matilde