Lyst til sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er 13 år og har vildt lyst til at have sex, jeg ved godt at aldersgrænsen er 15 år, men jeg vil så gerne prøve det. Altså jeg mener jeg bliver jo ikke ligefrem anholdt hvis pigen godt vil have det! Og hvis i stadig fraråder det, er der så en måde (udeover onani) der kan få det til at føles som sex uden at jeg skal gøre noget som mine forældre finder ud af

Svar:
Hej med dig.
Det er super godt, at du skriver ind til os med dine tanker omkring at have sex. Det er et stort skridt at tage, og det er tit en god idé at tænke det godt igennem, inden man springer ud i det.
Jeg vil prøve at dele nogle af mine tanker med dig, og så kan du derefter tage stilling til, hvad der føles rigtig for dig.
Som du selv skriver i dit brev, er du reelt set for ung til at have sex. Loven om den seksuelle lavalder er lavet af flere årsager, men mest af alt for at beskytte unge mennesker mod at "gå for hurtigt frem" og få dårlige oplevelser, fordi de ikke var klar. Sex kan være spændende, sjovt og rart, når man er klar til det, men sex kan også være ubehageligt, føles som et overgreb og kan give en rigtig dårlig oplevelse, hvis man ikke er klar til det (eller gør det med den forkerte). Jeg kan sagtens forstå, du synes sex er interessant og har lyst til at prøve det, men det er vigtigt at huske på, der er forskel på at have lyst til at prøve noget og rent faktisk gøre det. Nogle tanker virker spændende, men hvis man udlever dem, kan man ende i en situation, hvor virkeligheden slet ikke lever op til fantasien.
I dit brev skriver du ikke, om du har prøvet andre ting med en pige, men ellers kan det være en god idé at starte lidt "blidere" ud end at gå direkte til samleje. Fx bare det at kysse, nusse og ligge tæt kan være en rigtig god oplevelse, hvor man nemmere kan mærke, hvor langt man har lyst til at gå. Hvis man føler sig tryg der, kan man også prøve at være nøgne sammen uden at have sex. Der er noget utroligt intimt over at være nøgen sammen med et andet menneske, så det kan også være en rigtig fin måde at mærke efter, hvad man er klar til at prøve. Jeg tænker lige umiddelbart, at det også er værd at huske, at gennemsnitsalderen for den første gang ligger på ca. 16 år her i Danmark, og at der er rigtig meget andet sjovt man kan lave, uden at have sex.
I forhold til dit spørgsmål om et alternativ til sex, må jeg desværre skuffe dig. Der er ikke rigtig noget, der slår den virkelige vare. Der er lavet visse former for sexlegetøj, der minder om en skede, men aldersgrænsen for køb af sexlegetøj er 16 år i butikkerne, så det er heller ikke rigtigt en mulighed for dig. Du kan måske prøve forskellige teknikker af, når du onanerer, for at gøre det mere spændende for dig. Fx kan du holde igen, så du ikke kommer med det samme, du kan bruge creme, så det glider bedre eller du kan variere dit greb.
Her til sidst vil jeg gerne påpege, at man kun har én første gang, og det er super ærgerligt at få en dårlig oplevelse, fordi man ikke mærkede efter, om man var helt klar.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlg hilsen Tanne