Lovlighed i sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Min ven og jeg har diskussion af § 222: "Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år (...)"
Jeg tolker det som følger:
- er begge parter under 15, er det ulovligt, men ingen af partene kan straffes
- er den ene part under 15, er det ulovligt, men kun den ældste part kan straffes
Hun tolker det som følger:
- er begge parter under 15, er det lovligt
Hvem har ret?

Svar:
Hej Anonym
En spændende debat I har...og I er bestemt ikke de eneste.
Altså...loven om seksuel lavalder handler om at beskytte børn og unge under 15 år mod at blive udnyttet af voksne. Loven siger ikke noget om hvor gammel man skal være for at have sex, men udelukkende noget om hvor gammel den partner man som voksen har sex med, minimum skal være.
De vil altså sig at hvis to på 14 år har sex med hianden og begge gerne vil, så er der ingen der gør noget ulovligt.
Hvis én på 15 og én på 14 har sex og begge gerne vil er det rigtigt at det principielt er ulovligt. MEN...loven er som sagt udelukkende lavet for at beskytte børn og unge mod voksne, og derfor vil den 15-årige aldrig blive tænkt som en sexforbryder.
Så længe at begge er under 18 år, nogen lunde jævnaldrende og selvfølgelig begge har lyst er der indtil videre ingen tilfælde hvor en ung er blevet dømt.
Men en voksen må ikke have sex med en ung under 15 år. Og i nogle situationer er det faktisk endnu ældre.
En gymnasielærer må eksemelvis ikke have sex med en elev der er under 18 år. Det samme gælder også for en træner, eller en anden voksen der har et særligt autoritetsforhold til den unge, som det hedder. Det er paragraf 223.
En anden lille detalje er at hvis man læser videre til paragraf 225, kan man også se at det ikke kun handler om samleje, men faktisk alle former for sex, blowjob, handjob...og kys.
Håber I fik svar :)
Bedste hilsner
Niels-Christian