Lorte p-stav.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg er ved at være godt træt af min p-stav som vidst kun har siddet i min arm i omkring 2 år. Det skal lige siges at før jeg havde den p-stav her havde jeg en anden som blev fjernet fordi den var de 3 år gammel. Men nu til den p-stav jeg har nu. Er det normalt at i starten havde jeg ikke min menstruation i godt og vel 1 år. Lige pludselig kom den omkring d.12 dec 2011 og varede i 14 dage. Efter det var der en pause på omkring de ca. 3-4 dage og jeg fik det igen i måske samme antal dage også stoppede det og gjorde præcis det samme igen. Jeg fik min menstruation som 11 årige men fik først p-stav senere hen da jeg blev ældre. Men ville høre om det var normalt at ens menstruation var sådan? Jeg tænker det er lidt farligt og på en anden måde tænker jeg det er godt for så virker min krop for ellers havde jeg vel ikke fået det. Hilsen den bekymrede.

Svar:
Hej Du bekymrede.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt af at din menstruation er blevet så ureglmæssig som du skriver. Det er dog normalt at p-staven kan give ureglmæssige blødninger - hos nogle piger stopper den helt i en periode og hos andre kan menstruationen blive kraftigere.
Jeg er ikke læge og jeg ved ikke lige, hvordan din menstruation blev da du havde din første p-stav. Men umiddelbart så mener jeg ikke at der sker noget med dig, som er farligt.
Din p-stav påvirker helt sikkert din krop, da den afgiver en lille mængde af hormonet gestagen, som er med til at forhindre din ægløsning. Samtidig påvirker p-staven også slimen i din livmoder, sådan at sædcellerne ikke kan trænge ind i din livmoder. Så jeg vil sige at p-staven påvirker din krop, men det er ikke farligt på den måde.
Det er også ret normalt, at hvis du oplever perioder i dit liv, fx med meget stress, så kan det også påvirke din cyklus og dermed også din menstruation.
Hvis du stadig er bekymret og føler at der sker noget farligt med din krop, så synes jeg det vil være en god idé, at du snakker med din læge om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Vinterhilsner Mie