lige en tilføjelse!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej igen, det er mig der skulle ha' haft min mens. den 28. og så havde sex d.30. jeg har læst lidt rundt omkring på nettet om nogle af grundene til at ens mens. ikek kommer. til det vil jeg lige sige at jeg i 5 år har spillet håndbold. for cirka en halvt-en hel måned siden stoppede je med at spille, og har ikke været fysisk aktiv (altså været ude og løbe ller styrketræne) siden. kan det være en af grundene til at den ikke er kommet? jeg har også haft en lang periode hvor jeg ikke har spist så meget, og har tabt mig et kilo. (altså det er ikke noget alvorligt, man har jo bare nogen perioder når man er teen. hvor man slet ikke spiser, og så har man nogen perioder hvor man grovæder) men kan det også være med til at jeg ikke har fået mens.? er bare så sindsyg bange for at jeg er gravid... knus mig.

Svar:
Kære pige 13 år
Det er ikke rart at gå med tanken om man muligvis kan være gravid i din alder, så jeg forstår godt at du blir bange og er nervøs.
Der kan være mange årsager til uregelmæssig menstruation. Det er meget normalt i din alder at menstruationen ikke helt kommer regelmæssig, ofte skyldes det at kroppen ikke helt har fået styr på ægløsningen endnu.
Andre årsager:
• psykisk stress
• overdreven motion
• sygdom
• hastig vægtforøgelse eller ekstremt vægttab
• forkert spisemønster
• for meget spekulation
Der kan selvfølgelig også være muligheden for at du er gravid, men som du skrev i dit første brev, at din kæreste ikke kom oppe i dig, er sandsynligheden ikke særlig stor.
Jeg vil opfordre dig til at få taget en graviditetstest, så du kan få det ud af verden.
Venlig Hilsen
Sascha