Lavt selvtillid

brevkassespørgsmål

Lavt selvtillid

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus Er en pige på 15 år som virkelig ikke har den selvtillid som jeg gerne ville have! For det første hader jeg mine bryster. De er virkelig små iforhold til mine veninders selvom jeg bruger B-C skål. Derudover er de også blævrede og ligner bare lort når jeg ikke har bh på. føler virkelig ikke for at vise dem til en dreng nøgen! Og så er der mit underliv. Synes det hele ved mig er så grimt dernede. Er jomfru, og alligevel hvis jeg kigger ved min skede, så er der sådan nogle små knopper, ikke rigtige knopper, og man kan ikke se dem medmindre man strækker huden lidt ud, og de er selvfølgelig små. Men er det normalt?? Og skal huden ikke være helt glat dernede?? Og så har jeg i noget tid været lidt i tvivl om hvordan man skal lugte dernede. Jeg er ikke lugtfri overhovedet, men det er heller ikke fordi at jeg lugter overdrevent meget dernede. Hvad er normalt? Og så det sidste. Har et par gange ligget i f.eks. sengen og nusset med en dreng, og det er bare der hvor jeg bliver sååå våd dernede at det er helt pinligt. Tør slet ikke vise min underdel frem når jeg bliver så våd, og der kommer så meget udflåd ud. Det kan virkelig være så meget så det nærmest drypper ned i toilettet. Også når jeg normalt bare går i skole, så når jeg kommer hjem er der også bare en masse udflåd i mine trusser. Er det normalt? s: Håber i kan svare på de her spørgsmål. For synes virkelig det er ubehageligt at gå rundt med sådan nogle spørgsmål :(

Svar:

Hej Pige, 15 år.

Det er en helt masse spørgsmål du går rundt med, så det er super godt du skriver herind til os. Jeg vil prøve at komme rigtigt grundigt omkring det hele, men hvis der er noget du synes jeg springer for let henover, så skriv endelig igen.

For at starte, hvor du starter, med brysterne, så er de vist grund til frustration for rigtigt mange piger. Jeg har hørt rigtigt mange klager over at de er for store, små, hænger for meget, stritter for meget, har forkert form eller hvad der nu er... Og jeg tror aldrig rigtigt at man som pige bliver helt tilfreds. Noget af det jeg til gengæld har lagt mærke til, er at der er forskel på "hvordan man har sine bryster på". De piger der glemmer deres komplekser omkring brysterne er typisk dem vi drenge synes ser bedst ud. Det handler ikke om hvordan de egentlig ser ud, men hvordan du synes de ser ud. Derfor er mit bedste råd lade være med at sammenligne dig med veninderne og brug lidt energi på at finde ud af hvad du kan lide ved dem... Og som en sidste kommentar, så er dine bryster først færdigtudviklede når du når 18-25 års alderen.

Så skriver du lidt om dit underliv, som jeg vil prøve at besvare i det her afsnit... Du skriver du er grim dernede, og jeg er ikke helt sikker på om det kun er de ting du nævner du synes er grimt (knopper, lugt). Men det er sådan at underliv ser ligesom bryster vidt forskellige ud, og der er i langt de fleste normale pigeunderliv noget der stikker ud og er lidt asymmetrisk. Det er helt normalt. Det er også helt normalt at det lugter lidt sådan... surt tror jeg er et okay ord at beskrive det med. Der er et andet miljø i underlivet, hvilket giver en anden lugt. Det sidste punkt du spørger om i den forbindelse det med glat hud, der er jeg lidt i tvivl om hvad du mener. Hvis du mener at huden omkring skedeåbningen skal være glat, så vil jeg sige at den er som alt andet hud, den kan få urenheder og varmeknopper... Eller hvis du fjerner hår, kan huden blive irriteret af det. Hvis du ikke så meget mener huden som overfladen på kønslæberne, så er de underlige og foldede, og det er ikke unormalt at man kan få talgknopper der. Både talgknopper, varmeknopper og hvad jeg ellers har beskrevet er helt ufarligt, om end det godt kan klø, hvis det er øm hud efter barbering.

Hvor våd man bliver er forskelligt fra pige til pige, nogle kan knap nok have almindelig sex uden glidecreme, imens andre bliver så våde at de synes det er ubehageligt. Det er ikke noget man kan gøre noget ved (ud over at de fleste tørrer lidt ud når de bliver gravide, men det er nok at gå for langt...). Selvom jeg godt kan følge du synes det er trælst, men prøv at være glad for at du ikke er en af dem i den omvendte situation... Det kan vel også være fedt for en partner, fordi han/hun virkelig vil have en følelse af at tænde dig.

Til sidst så er det helt normalt for piger at have udflåd i trusserne, nogle har mere end andre, nogle går med bomuldstrusser eller trusseindlæg, andre affinder sig med det. Jeg vil dog lige sige at trusseindlæg dag ud og dag ind kan betyde at du er mere disponeret for skedesvamp.

Jeg håber det var svar nok og at jeg fik svaret på det du egentlig spurgte om, ellers skriv endellig igen.

MVH

-Sune