Lægen blev sur!!?
brevkassespørgsmål af
anonym
22 år
Jeg har haft meget svært ved at bringe et emne på bane, overfor min astma læge. Jeg har sommetider sex med mig selv og blev forpustet. Og det skyldes så min astma. Men da jeg så sagde det til lægen, jeg startede med at sige, at det var ved sex, at jeg fik åndenød, så spurgte hun ind. Jeg måtte så meget rød i hovedet forklare, at det var når jeg var alene. Og så blev hun faktisk sur og sagde, at det synes hun var "beklageligt, at ingen har lært dig, at sådan noget gør piger ikke". Jeg gik derfra og var mege ked af det. Jeg har tænkt meget på det og jeg føler mig meget skidt tilpas med, at det netop var en læge der sagde sådan. For tænker læger om det, på den måde som min astma læge? At det er forkert? Jeg tør jo ikke gøre andet nu, end at lade være med at have sex med mig selv men jeg forstår bare ikke, at en læge ikke kan acceptere det!??! Jeg forstår slet ikke noget og er bare rigtig ked af det. Jeg kan ikke gå til en anden læge, da det er en astma specialist.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til, at du har haft en rimelig ubehagelig oplevelse ved din astmalæge. Jeg kan godt forstå, at du føler dig skidt tilpas, eftersom din læge har fået udtrykt, at du gør noget upassende ved at have sex med dig selv. Du skal vide, at det er der slet ikke noget upassende ved og det er noget, de fleste mennesker gør. Derfor lyder det også rigtig mærkeligt, at det er din læge, der siger sådan til dig. Det er ikke meningen, at en læge skal være dømmende og skal belære dig om, hvordan du skal opføre dig privat. Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre nu og om det er okay at fortsætte eller om det er forkert. Mit svar vil være et klart nej - det er ikke forkert. Jeg vil forsøge at rådgive dig til, hvad du kan gøre og hvordan du kan slippe for at føle dig skidt tilpas.
For det første vil jeg sige, at det er super fedt, at du har været helt ærlig overfor lægen. Læger oplever ofte, at man lyver overfor dem, fordi man er bange for, hvad de tænker. De fleste læger ville derfor bare synes, at det var fedt, at du var ærlig, så de havde lettere ved at hjælpe dig. Derfor tror jeg også, at det er lidt uheldigt, at du har fået en læge, der ikke ser det som en god ting. Hvis du føler, at du er meget utilpas ved hele situationen og ville have det godt med en afklaring om, at der absolut ikke er noget i vejen med at røre sig selv, kan du forsøge at kontakte din egen læge. Her mener jeg din praktiserende læge, som du går til, når du er syg og ikke en astma specialist. Hvis du stadig er utilpas med astmalægen, er jeg sikker på, at du kan forklare til din læge, hvad der er sket eller blot sige, at du ikke er tryg ved hende og dermed få en anbefaling til en ny astmaspecialist.
Fordelen ved at kontakte din praktiserende læge er også, at de har oplevet lidt af det hele. Astmaspecialisten koncentrerer sig kun om astma og er derfor sikkert ikke så vant til at snakke om sex. Men hos den praktiserende læge er det hverdag for dem at snakke om ting i forbindelse med sex. Det kan hjælpe med at skabe en tryghed omkring det og hjælpe dig til, at du selv ved, at det slet ikke er unormalt. Hvis du har en veninde, som du føler dig tryg ved at snakke med om disse ting, kan du også forsøge at snakke med hende. Selvom det er svært nu, kan det være, at I så kan grine lidt af, at du har haft en lidt gammeldags astmalæge, som mener, at man ikke må have sex med sig selv. Nogle gange kan situationer virke rigtig svære, når man står i dem, men jo mere du får det på afstand, er jeg sikker på, at du vil se, at der absolut ikke er noget i det og det, du reagerer på er kun én persons mening. Det er selvfølgelig ekstra svært, når denne person er en læge, som man ofte ser som en person med autoritet, men man skal huske på, at læger er også kun personer, der kommer til at sige sin mening engang imellem. Og det betyder ikke, at det er den rigtige mening, de har.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Signe.