kære brevkasse hjælp!

brevkassespørgsmål

kære brevkasse hjælp!

brevkassespørgsmål af
anonymt
15 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

jeg er 15 år og er en dreng jeg har for nygligt haft sex med min kæreste for første gang (hun har blødt) hun er 14 år og vi lavede metoden (afbrudt samleje) uden kondom... mig og hende er nu mega bange for at der måske enten har siddet levende sædceller i mit urinrør eller at jeg har præspermet... hvor stor snsynlighe er der for hun er gravid?! er mega bange og ved ikke hvad jeg skal gøre... please hjælp så hurtigt som muligt

Svar:

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå at I er bekymrede for om din kæreste kan være blevet gravid. Det er ikke rart at være bekymret for den slags når det er noget man virkelig ikke ønsker. Jeg synes det er dejligt at det lyder til, at det er noget I kan snakke sammen om. Det er godt at have hinanden i en bekymret tid.

Du har helt ret i at et afbrudt samleje ikke er en sikker måde at have sex på og man kan derfor heller ikke være sikker på om man bliver gravid. Jeg vil selvfølgelig råde jer til fremover at bruge kondom eller anden, mere sikker prævention, så I ikke skal være så bekymrede.  Jeg kan desværre ikke svare på om din kæreste er blevet gravid, men der er flere forskellige ting som skal ske på samme tid for at din kæreste kan være blevet gravid. Der skal være levende sædceller i hendes underliv samtidig med at hun har ægløsning og så skal sædcellerne nå ind til hendes æg og befrugte det for at hun kan blive gravid. Det bedste jeg kan råde jer til er at tage en graviditetstest så I kan finde ud af om hun er gravid. Sådan en test kan man købe i de fleste supermarkeder eller på apoteket. Det kan selvfølgelig være svært at tage testen fordi man er nervøs for svaret, men det kan modsat også være rart at få klar besked og få bekymringerne afklaret. Det kan også være nemmere at finde ud af hvad man vil gøre ved situationen, når man ved hvad man har med at gøre.

Jeg kan godt forstå at du er rigtig bange, da det jo ikke lige er en graviditet der var formålet med jeres sex. Jeg håber at I kan bruge hinanden til at snakke med hinanden om jeres tanker og bekymringer, for det er bestemt ikke nemt at gå rundt og være meget bange. Som sagt er det jo også vigtigt at I får snakket sammen om hvordan I vil sikre jer næste gang i har sex, da I jo ikke skal gå og være bekymrede hver gang. Selvom det kan være svært at snakke om sex og den slags, så kan det faktisk være med til at øge intimiteten mellem jer og gøre jer begge mere trygge. Jeg håber I finder ud af det sammen og bliver mere rolige. Sex med sin kæreste skal jo helst være en dejlig og rar ting man har med hinanden og ikke noget man går og er meget bange for bagefter.

Jeg håber du kan bruge mit svar!

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål