Kæle mv
brevkassespørgsmål af
B
22 år
Jeg er flov over, at jeg gør nogle ting med min kæreste. Fordi jeg er opdraget i et meget kristent miljø, som jeg ikke er den del af mere. Jeg har nu en kæreste og det føles dejligt. Men også meget "frit" og "skræmmende". Jeg er vokset op med, at få at vide, at man ikke må kæle, ikke må nyde sex og ikke må onanere. Fordi det dels er umoralsk og fordi onani bla er skadeligt. Jeg synes det er SÅ dejligt når min kæreste sover hos mig og jeg bliver fristet til at røre ved ham. Han vil herne have at jeg rører ved hans penis men det er jeg opdraget til, at man ikke gør- At det er forkert, unormalt og flovt. Han har også rørt mig i skridtet og så hev han hånden til sig og sagde: "du er jo helt våd". Jeg følte mig forkert og flov og sagde ingennting. Jeg synes hans krop er smuk og så dejlig at berøre men jeg føler, at vi gør noget forkert og meget skamfuldt. Jeg er vokset op med, at man skal undgå alle former for "fristelser" og nu ja nu gør jeg jo det jeg vil og så får jeg samtidig vildt dårlig samvittighed! Det ved min kæreste godt. Og han kan se, at det er svært for mig at give mig selv lov. Jeg er også bange, at alle andre ville tænke noget grimt, hvis de vidste, at det vil laver, ja at det er sådan! Jeg bilder mig selv ind at mine venner, som ikke er kristne, ikke gør de her ting. Jeg fantaserer også om sex og  har lært, at man er "syg" hvis man gør det. Så jeg spekulerer meget på, om jeg er som jeg skal være. Vi har også haft oralsex og det var meget dejligt men hvor jeg dog har det skidt med det.

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation at være i. Den måde vi er opdraget på, er med til at forme os, og give os en fornemmelse af hvad der er rigtig og hvad der er forkert. Det lyder som om, at du med din baggrund har haft nogle særlige rammer i forhold til mange andre unge i dag, som har præget den måde du tænker på. Så jeg kan godt forestille mig, at det er svært når de her tanker og holdninger bliver udfordret af dine følelser og lyster, som ellers er helt naturlige.
For det første tænker jeg, at det i din situation er helt naturligt at der er ambivalente følelser på spil i dit forhold til din kæreste. Det må på den ene side være vildt dejligt og skønt at være så tæt på et andet menneske du holder så meget af, som du også giver udtryk for. Men på den anden side må det også være vildt svært at give dig selv lov til at have det på den her måde, når du tidligere har fået at vide, at det er helt forkert og umoralsk, at være intim både med sig selv og sin kæreste. Men jeg tror p,å at det er vigtigt, at du nu mærker efter hvad der føles mest rigtigt for dig, så du ikke overskride nogle grænser, og måske tager det hele i små skridt, når nu du har den baggrund som du har. Dog har jeg lyst til at sige at det du føler, og de lyster du får og har er helt naturlige, og en naturlig del af at være menneske. Det er en del af at holde af et andet menneske og elske hinanden, så jeg synes bestemt ikke at du skal føle dig forkert, selvom det kan være svært for dig at lade være. Men for at det hele ikke tager overhånd, tror jeg netop, at det er en rigtig god ide, at I tager små skridt, så du kan tilpasse dig den her nye situation, og gøre den til en okay del af dig, selvom den tidligere har været forbundet med skam og noget forkert. De her følelser vil nok blive ved med at komme op i dig i et stykke tid, fordi de er blevet til en stor del af dig. Se om du kan acceptere at de er der, og samtidigt se om det er okay at gøre det som er så rart for dig.
Det er dejligt at høre, at du synes det er så dejligt når din kæreste sover hos dig, og samtidigt synes han har sådan en smuk krop. Du fortæller, at din kæreste havde sagt, at du var helt våd efter han rørte ved dig, og det gjorde at du følte dig helt flov og forkert. Det synes jeg bestemt ikke du skal, da det er noget helt naturligt der sker med din krop, når du bliver tændt. Jeg tror heller ikke, at du skal tage det som noget negativt at din kæreste sagde det på den måde, nærmere som noget positivt. Måske synes han det var vildt rart at mærke at han kan påvirke dig på den måde. Men måske var han samtidigt overrasket, da det måske kan virke som om du må holde dig selv meget tilbage. Fordi det her lyder til at fylde rigtig meget for dig, tror jeg også, at det er vigtigt, at det er noget dig og din kæreste får snakket om, så han måske kan hjælpe dig til ikke at føle dig så forkert. Hvis det er noget du kan være åben om, kan det måske også med tiden blive mere naturligt.
Du skriver til sidst at du pga. alt det her med din kæreste, og også pga. dine egne fantasier om sex spekulerer meget på, om du er som du skal være. For mig at se kan du tage det helt roligt, det hele lyder helt normalt. Selvom det er nyt for dig at tænke sådan, er det en helt naturlig del af os mennesker at have en seksualitet, og den måde du har det med din kæreste, er et tegn på at I er i et sundt og dejligt forhold.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du med tiden bliver mere okay, med alt det som er svært lige nu. Hvis du har lyst til at skrive mere om det her, eller har andet på hjerte er du også altid velkommen til at skrive til os i vores 1-1 chat.
De bedste hilsner
Annika