Kyssesyge

brevkassespørgsmål

Kyssesyge

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 7 år 8 måneder siden

Hej, jeg har fået kyssesyge, men det er heldigvis indtil videre en mild form. Jeg har kun haft hævede kirtler og lidt ondt i halsen. Jeg ved godt det smitter, men hvor meget og hvornår?

Jeg har læst at det er en herpesvirus, vil det sige at det kan smitte gennem sex?

-Laura

Svar:

Hej med dig,

Det lyder godt nok træls med en omgang kyssesyge. Jeg håber snart du får det bedre!
Sygdommen viser sig ofte i teenageårene og ungdomsårene (typisk mellem 15-25 år) og har symptomer som fx. hævede kirtler, feber og ondt i halsen. I langt de fleste tilfælde er det ikke en alvorlig sygdom, men det kan varer noget tid før man føler sig rask efter sådan en omgang.

Det er helt rigtigt at det smitter. Kyssesyge skyldes en virusinfektion og smitter typisk gennem spyt, og kan derfor smitte gennem kys (derfor navnet), host eller nys. Du kan derfor være opmærksom på ikke at dele bestik, glas og sådan med andre, så du undgår at dele spyt med andre. Du skal dog også vide at kyssesyge langt fra er lige så smitsomt som en almindelig forkølelse. Fra man bliver smittet til man bliver syg, kan der godt gå helt op til en månedstid, og sygdommen kan derfor smitte lang tid før man får symptomerne på sygdommen. Fordi der ikke er en behandling for sygdommen, kan man ikke tage medicin for at undgå sygdommen eller for at undgå at smitte andre.

Jeg tænker det kunne være en god ide at tage en snak med din læge omkring dine bekymringer og spørgsmål. Din læge vil kunne give dig nogle præcise og gode svar, som du kan bruge for at undgå at sprede smitten. Det kan være en god ide at snakke om de tanker man gør sig, så man ikke går alene rundt med dem og bekymrer sig om noget, som man måske kan få hjælp til i stedet for.

Jeg vil ønske dig rigtig god bedring og håber at du passer godt på dig selv!

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål