Krops behåring - maven..

brevkassespørgsmål

Krops behåring - maven..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg fylder 15 her om 2mrd. Og jeg er begyndt at barber min mave/brystkasse.. Pga fx idræt,fodbold og sådan ja.. Så vil høre om hvordan man skal gøre osv. og om der findes andre løsninger? Fordi jeg er meget mere udviklet end de fleste fra min klasse, Og jeg er den eneste der har hår på maven, ikke fordi det betyder noget. Men føler at jeg har det bedre fx uden hår på maven.. Og det skal siges at jeg har ret meget, af min alder.

Svar:

Hej med dig.

Tillykke med fødselsdagen om 2 måneder og tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne prøve at svare dig.

Jeg kan godt forstå det betyder noget for dig og at du kan føle at det er rarere ikke at have hår på maven og brystet. Når man er den første som udvikler sig, så kan det godt føles ubehageligt, fordi man jo ikke ønsker at være anderledes. Sådan er det for mange drenge, som netop får hår på brystet og maven. Piger kan opleve det for eksempel når de udvikler bryster - det er ikke altid rart at se anderledes ud end andre - heller ikke selv om det er helt naturligt.

Det er heller ikke alle drenge som får hår på bryst og mave - nogle drenge får det måske først midt i 20´erne eller senere. Nogle ønsker at få det og andre vil helst ikke have det. Mange drenge barberer håret væk og det er selvfølgelig noget af et projekt, hvis man skal holde det nede, da hårene hurtigt kommer igen. Men det er en af løsningerne til at få det væk. Du kan barbere dig i badet, brug barberskum og en skraber, som du kun bruger på maven og brystet. Det er vigtigt du ikke bruger den samme skraber på maven og brystet, som du måske også bruger i ansigtet, da der kan gemme sig bakterier, som kan give rødme. Derfor hold skraberne adskilt.

Du kan også bruge en trimmer, som bare holder længden af hårene nede, så ser det ikke så voldsomt ud, hvis du har mange hår. Når du trimmer det, så kan du undgå den "stikkende" fornemmelse af at hårene begynder at vokse ud igen, hårene kan nemlig føles skarpe, når de kommer ud igen.

Det man også kan gøre er at få det "vokset" væk. Det betyder at man smører noget opvarmet voks på de steder hvor man vil have fjernet håret også lægger man en form for papir eller stof over og derefter river man papiret/stoffet af - på den måde hiver man hårene ud med roden. På den måde tager det længere tid inden hårene kommer igen, fordi håret skal dannes igen.

Hvis du har lyst til at prøve en hårvoksning, så vil jeg helt klart anbefale at du finder en "skønhedsklinik" hvor du kan gå ind og snakke med en kosmetolog omkring hår-voksning. Du skal vide at det ikke er smertefrit og det koster nok mindst 150kr pr.gang. Skønhedsklinikker er ikke kun for piger, der er også mange drenge og mænd som bruger dem. Tjek hvad der findes i dit område og overvej om du vil prøve det.

Man kan også købe "hjemme" hår-voksnings-produkter, men som sagt er det ikke smertefrit og det kan være ubehageligt selv at gøre det.

Jeg synes det kunne være en god ide hvis du har en mor eller en storesøster, som måske kan hjælpe dig. Det kan være de kender til hårfjernings-mulighederne og kan fortælle dig mere om det.

Nu kan du overveje om det er noget du vil prøve. Det kan være du ikke har lyst til det og du fortsætter med at barbare og det er helt op til dig. Måske du en dag synes det er fint nok med din kropsbehåring også vil du slet ikke barbere mere. Det kan være du skal vænne dig til det - men det vigtigste er at du har det godt med dig selv. Med eller uden hår på mave og bryst.

Håber du får en skøn sommer.

Varme sommerhilsner fra Bibi