For kræsen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej :) Tusind tak for at I har et sted, hvor man har mulighed for at få lidt hjælp og nogle råd med på vejen! Jeg er en pige på 17 år, og jeg har aldrig haft en kæreste og er også jomfru. Det er noget jeg tænker utrolig meget på og det går mig virkelig på. Det er ikke fordi jeg aldrig har haft chancen for at være sammen med en drenge, men jeg ved ikke hvorfor.. Jeg afviser bare altid. Jeg er så kommet til den konklusion at det er min egen skyld, at jeg ikke har haft nogen kæreste før. Jeg er simpelthen for kræsen.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg kan ikke forstå, at jeg afviser selv de sødeste drenge. Jeg har aldrig kysset med en dreng før.. Netop fordi jeg altid trækker mig væk lige i sidste øjeblik, hvis det er. Jeg tror måske, at det er det, at jeg ikke har kysset en før, der gør at jeg ikke tør. Hvad nu, hvis jeg ikke kan finde ud af det og ikke er god nok? Jeg ved jo slet ikke, hvordan man gør. Og jeg tør ikke sige højt, at jeg aldrig har kysset før, fordi dem jeg omgås er meget længere fremme end jeg er, hvad angår kys og ikke mindst sex.
Jeg ved godt at man ikke skal have sex før man er klar til det og har fundet en dreng man stoler på og føler sig tryg sammen med. Men det er jeg og det har jeg fundet.. Mange gange. Men alligevel har jeg trukket mig. Jeg fylder 18 år lige om lidt og jo ældre jeg bliver jo mere pinligt, synes jeg det er.
Og jo mere trækker jeg mig. Hvad skal jeg gøre for at turde springe ud i det? Jeg står hele tiden i vejen for mig selv. Har I nogle ideer til, hvordan jeg kan komme videre, så jeg, hvis jeg er heldig, kan få lov til at opleve kærligheden? Vh. S

Svar:
Kære S
Jeg vil starte  med at sige til dig, at du nok skal opleve kærligheden, Vi bestemmer ikke selv hvem vi bliver forelsket i eller glade for, det er en følelse som kan være svær at beskrive.
Jeg synes det er rigtig stort af dig at du har ventet, istedet for at hoppe ud i noget, som du ikke har lyst til, eller føler dig klar til.
Det er helt okay at du er kræsen og venter, det er også helt okay at du føler dig lidt usikker første gang og går med en masse tanker.
Istedet for at du banker dig selv oven i hovedet så vær istedet stolt af dig selv og accepter dig selv som du er, så skal kysset og forelskelsen nok komme.
selom du har venner og veninder der er længere fremme, kan der sagtens sidde flere imellem som faktisk ikke er så langt fremme som de giver udtryk for.
Næste gang du møder en sød fyr som du får lidt mere interesse i, end bare venskab, så vil kysset måske komme meget naturligt. Synes du stadig det er svært, så synes jeg du skal prøve at snakke med ham om det. Det kan være en god måde at fjerne noget af usikkerheden og så ved han at han måske skal gå stille frem.
Omkring det med at kysse, så er det helt naturligt at være lidt usikker på hvordan det er man gør, men du skal også vide at det kommer meget af sig selv. Du lærer at kysse ved at lege med det og langsomt finder man sin egen stil.
Jeg vil også foreslå dig at snakke med en god veninde eller en anden du er fortrolig med, fordi det kan være rart at dele det med andre. Sommetider kan man godt gå og bygge det op inden i og på den måde måske blive endnu mere nervøs.
Med min erfaring ved jeg at der er rigtig mange som vil ønske de stod i samme sted som dig, som ville ønske at de havde mærket efter og ventet til de var klar.
Istedet for at trække dig og føle dig pinlig over ikke at have været sammen med en fyr, så tag det stille og roligt, livet er foran dig og fyren skal nok komme.
Mange Hilsner
Sascha