kondomspørgsmål

brevkassespørgsmål

kondomspørgsmål

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år

Jeg har lige nogle spørgsmål til præsæd/præsperm og til brug af kondom.

Præsæd/præsperm kan jo også indeholde sædceller. Jeg bruger med min partner kondom som eneste prævention. Men hvis der kan komme præsperm/præsæd ud allerede fra det øjeblik, hvor penis bliver stiv, ligger der så ikke en risiko for graviditet allerede i forspillet, for i den situation kan man vel godt få "kørt" præsæden/præspermen ud over kroppene, så noget havner i skeden?

Når man så er klar til at have samleje, og kondomet skal på: Når man tager kondomet på, risikerer man vel at få overført nogle sædceller med hænderne fra præsæden/præspermen (fra penis) og over på ydersiden af kondomet? Og skal man være opmærksom på, at forhuden ikke kommer til at røre uden på kondomet, mens man tager det på, eller er det ligegyldigt?

Hvad hvis penis bliver slap, mens kondomet er på og inden man går i gang med at have samleje? Så kan der vel også sive noget præsæd/præsperm ud af kondomet?

Svar:

Hej med dig

Det er helt korrekt, at der også er sædceller i præsæd, så du har ret i, at der er en risiko lige fra det øjeblik penis begynder at producere præsæd. Risikoen fra graviditet er dog meget lavere end ved alm. udløsning, men den er der stadig. Nogle producerer mere præsæd end andre, og hvis man producerer meget, kan det måske være en god idé at behole underbukserne (sådan rimelig meget) på, inden selve samlejet starter. En anden løsning kan være at undgå for meget præsæd på kroppen, eller at tørre præsæden af løbende. Penis skal også helst holdes væk fra skeden, inden der er kondom på.

I forbindelse med at tage kondomet på, skal man også sørge for ikke at have præsæd på hænderne, så det ikke kommer uden på kondomet. Penishovedet skal heller ikke i kontakt med ydersiden af kondomet, da det kan skabe risiko for graviditet.

Hvis penis bliver slap under samleje, kan der sive præsæd/sæd ud, og det vil derfor være bedst at trække sig ud, når penis bliver slap, og fortsætte samlejet med et nyt kondom, når penis er stiv igen.

Jeg håber, jeg besvarede dine spørgsmål

Kærlig hilsen Tanne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål