Kondomet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej cyberhus. min kæreste og jeg er begyndt at ha sex. Det er dejligt og alt det der, men når jeg får stiv pik(kender ikke det pæne ord for det) og lige så snart jeg får kondomet på bliver min penis slap, og det er et virkeligt problem, vi har før blevet nød til at stoppe helt. Når jeg så tager kondomet af igen forbliver min stive pik(undskyld sprogbrug) jeg synes virkelig ikke det giver nogen mening! Håber i kan hjælpe! Tak på forhånd

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du ikke synes det giver nogen mening og jeg kan godt forstå hvis du er frustreret. Jeg vil gerne prøve og hjælpe.
Det første jeg kommer til at tænke på er om de kondomer du bruger er den rigtige størrelse eller om du får dem sat korrekt på. Hvis kondomet eksempelvis sidder for stramt kan det måske være med til at gøre at den bliver slap når du får kondomet på. Du skriver ikke at du synes det strammer eller at det på anden måde gør ondt at få kondomet på og derfor tænker jeg måske ikke at det er den mest sansynlige årsag.
Hvis det ikke er noget fysisk tænker jeg at det måske kunne være noget mentalt i stedet.
Det kan både være fordi man simpelthen er så tændt og spændt at kroppen gør det stik modsatte af hvad man vil have den til. Det er noget rigtig mange fyre oplever, og særligt som ung er det meget almindeligt.
Det kan også være at det handler om at du har meget høje forventninger til den sex du skal til at have og måske endda er lidt nervøs for om du kan gøre det "godt nok". Det kalder man også præstationsangst og du kan læse mere om det her. Præstationsangst er også helt almindeligt og noget mange fyre og mænd oplever før eller siden.
Så hvad kan du gøre?
1. Tjek lige om kondomet sidder som det skal. At det ikke sidder for stramt. Det skal selvfølgelig sidde tæt så det ikke falder af, men det skal ikke stramme så meget at det gør ondt.
2. Mærk efter om du er nervøs eller tænker meget over hvordan "det nu bliver". Jeg tænker i hvert fald at du måske tænker lidt ekstra over det nu hvor du har oplevet at den blev slap og det bare ikke ville fungere. Hvis det handler om at det er nervøsitet eller tanker der spænder ben for at få pikken stiv, så kan det være en god idé at træde lidt på bremsen og tage det roligt.
Prøv at aftale med din kæreste at I ikke skal have sex næste gang, men at I "bare" skal kysse, kæle og mærke. Det kan hjælpe at fokusere på bare at mærke hvor skønt det føles at blive rørt, kysset og nusset. Så længe tankerne er fokuseret på at "nu skal piken bare blive stiv og virke" så er det næsten sikkert at så vil den ingenting. Fokuser istedet på at mærke det der er dejligt og så skal det andet nok komme lige så stille.
En anden ting kunne også være at du aftaler med din kæreste at det med at få kondomet på bliver noget I gør sammen. Nogle gange kan kondomet godt blive sådan en lidt praktisk og mærkelig pause fordi man stopper med at "være sammen" for lige at ordne det praktiske omkring kondomet. Måske kunne din kæreste komme kondomet på og på den måde lade det være en del af "legen" op til at i skal have sex.
Men altså...første skridt er at tage den helt med ro og ikke fokusere på at I skal have sex. Bare nyd hinanden...så skal pikken nok blive stiv når "den" ikke føler sig presset.
Held og lykke med det
Niels-Christian