kondom problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej i brevkassen. Jeg bliver meget bange hver gang jeg skal bruge et kondom, da jeg ikke er sikker pae om jeg goer det korrekt. Har laest mange guides pae nettet, men tre spoergsmael kan jeg ikke finde svar pae. 1/ Den lille dut i enden af kondomet, den presser jeg sammen inden brug, men nogle gange er det stadig som om at en lille smule luft forbliver inde i den? Og naer kondomet er sat pae, skal den sae sidde i forlaengelse af penis som en ekstra lille tut for enden af koensdelen, eller skal den ogsae presses ned over drengens penis? 2/Maeske et dumt spoegsmael, men jeg har desvaerre ikke vaeret sae aktiv mht. sex, skal kondomet hele vejen ned over klunkerne ogsae? Eller kun pae skaftet sae at sige? 3/Hvordan ser man om kondomet vender rigtig? Der staer alle steder at man skal soerge for at det vender den rigtige vej, men hvordan ved man hvad den rigtige vej er. Jeg har proevet pae en banan, men kunne altsae ikke se nogen forskel pae den ene og den anden side.. Haeber I vil svare.

Svar:
Hej med dig
Først vil jeg sige til dig, at det er helt okay at stille spørgsmål, som man føler, at man egentlig burde kende svaret på. Det er ikke alt, som er lige let at forstå, når man ikke har prøvet det før. Så for os er der ingen dumme spørgsmål, og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Det er en god ting at bruge kondom, fordi det både beskytter mod graviditet og mod sexsygdomme. Så du skal vide, at det er et fornuftigt valg af beskyttelse. Men det kan også være besværligt at finde ud af. Så dine spørgsmål er jeg sikker på, at du ikke er den eneste, der tænker på. Jeg vil dele mit spørgsmål op i de 3 punkter, som du nævner i dit brev.
1) Den lille dut
Du skriver, at der ind imellem er en smule luft i dutten i topppen af kondomet, selvom du presser den sammen inden brug. Grunden til, at der helst ikke skal være luft i den er, at det øger risikoen for at kondomet revner, når luften presses frem og tilbage i kondomet. Så hvis der er luft i dutten, så kan det være en ide at sætte et nyt kondom på. Som alt andet, kræver det formentlig noget øvelse, før den sidder lige i skabet - og det er helt naturligt. Det er ikke alt, som er lige let.
Du spørger, om dutten skal trækkes med ned over penis. Det er meningen, at dutten skal sidde i forlængelse af penis, så den sidder som et ekstra stykke for enden af penis. Den skal altså ikke rulles med ned.
2) Hvor langt ned skal kondomet gå?
På de fleste pakker står der, at kondomet skal rulles på, så det går ned til roden af penis. Det vil sige, at det skal gå ned til klunkerne, men ikke ned over dem. Det kan måske virke som om, det ikke sidder godt nok fast og kan glide op. Det gør ikke noget, at det kan give sig lidt, men sidder det alt for løst, så handler det måske om at købe en mindre størrelse kondom. Man kan læse udenpå pakkerne, hvad størrelsen er.
3) At vende kondomet rigtigt.
Du spørger, hvordan man kan se, om et kondom vender rigtigt, og det er helt forståeligt, at du kan blive forvirret over det. Når man snakker om en rigtig og forkert måde, så handler det om, om man ruller kondomet på på vrangen eller ikke. Det kan man se ved at rulle en smule af kondomet ud og tjekke, om man kan rulle resten af kondomet ud ved at rulle på ydersiden af kondomet eller man skal have fat indvendigt for at rulle det længere ned. Hvis man skal det, så vender det på vrangen. Har man ikke sat det på penis endnu, så kan man bare vende det rigtigt og sætte det på.
Jeg håber, du har fået svar, som du kan bruge til noget. Og ellers kan du skrive herind igen - det må du meget gerne. Jeg kan også anbefale at læse på sexlinjens hjemmeside, som har mange gode råd og forklaringer på alt muligt.
De bedste hilsener fra Mai