Kondom problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse.
Min kæreste(18) og jeg(16) har snakket om, at vi skal prøve at have sex. Det er selvfølgelig dejligt. Men vores problem ligger bare i, at vi ikke kan finde kondomer der er store nok. Vi har snakket om det, og han siger, at han har prøvet de største han kan finde, men de er stadig væk var for små og han får derfor ikke nok blod ud i pikken. Jeg er på p piller og har været det i nu cirka 2 måneder. Han vill gern, at vi så "udnyttet os af det", men jeg bryder mig ikke om tanken, at vores første gang skal være "ubeskyttet" og "kondom-fri". Jeg har ogs fortalt ham det, men han kan ikke se problemet i det.
Jeg tror, at han har købt de største i købmands butikkerne, men er der et andet sted vi kan købe dem? Jeg vil gerne, at vi bruger så meget beskyttelse så muligt, når vi skal have sex. P piller hjælper jo heller ikke mod sygdomme, men er der overhovedet en sansynelighed for, at vi kan have nogle sygdomme, når vi begge to er jomfruer???
Jeres svar vil hjælpe os rigtig meget. På forhånd tak for hjælpen.
Vh. kæresteparret fra Aalborg.

Svar:
Hej Kærestepar fra Aalborg.
Først og fremmest er det rigtig godt at høre, at du og din kæreste gør jer så mange gode overvejelser og forberedelser, inden I skal have sex for første gang. Jeg synes, det er meget ansvarligt og positivt, at du gerne vil bruge kondom på din første gang. Dels fordi det beskytter mod graviditet, men især også fordi det beskytter mod alle typer seksuelt overførte sygdomme.
Desuden synes jeg, det er rigtig fint, at du kontakter os med dit spørgsmål, da det er nogle relevante spørgsmål, du stiller, som jeg også tror, der er mange andre unge, der går og tænker over.
Det er ærgerligt, at din kæreste endnu ikke har kunnet finde nogle passende kondomer. Jeg ved ikke, hvor mange chancer, han har givet det, men det kan tage lidt tid at finde frem til et kondommærke og -størrelse, som man føler sig tilpas ved. Der er masser af netbutikker, som sælger kondomer, og når din kæreste er fyldt 18 år, må han gerne købe varer over nettet. Jeg kan bl.a. henvise dig til denne side, hvor de sælger kondomer i XXL-størrelse. Der findes flere forskellige sider til kondomkøb, og hvis du selv søger på Google under søgetekster som fx "kondomer", "XXL kondomer", "kondomkøb" mv., vil du se, at der dukker forskellige muligheder op. Du kan evt. foreslå, at du og din kæreste finder siderne sammen. Det kan være både sjovt og hyggeligt at vælge kondomer, fordi de findes i forskellige farver og med forskellige smage, så nu hvor I er igang med at købe, kan det være, I bliver fristet til at tage nogle lidt mere spændende varianter med. Det kan også være, det er med til at give ham mod på ikke at opgive kampen om at finde et passende kondom, for jeg tror helt bestemt, det er muligt at finde.
Som du selv siger, er det helt rigtigt, at P-piller ikke beskytter mod sygdomme, men kun mod graviditet. Risikoen for at få en sexsygdom, når I begge er jomfruer, er meget lille, men den er der. Derfor er det en rigtig god idé at bruge kondom som ekstra beskyttelse. De fleste par holder først op med at bruge kondom, når de har været sammen længe, og begge er blevet tjekket for, om de skulle have seksuelt overførte sygdomme. Hvis I efter sex begge bliver tjekket ved lægen for sygdomme, kan I overveje, om I kan undvære kondomet. Det er dog altid fornuftigt at bruge kondom, så I skal kun undvære det, hvis det er til belastning, og I begge har et ønske om at have kondomfri sex.
Husk på, at du ikke må lade dig presse til noget, du ikke har lyst til og hold fast i det, der gør, at du kan føle dig tryg ved din første gang. Hvis man er utryg den første gang, kan sex meget nemt blive en ubehagelig oplevelse, fordi man spænder og ikke er afslappet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke med det.
Kh. Matilde