Kompleks problem om seksualitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Ok, jeg tænder KUN på drenge/mænd, men kan ikke forestille mig i et mandligt forhold. Jeg er lidt vild med et pige, men ikke på en seksuel måde, kun rent følelsesmæssigt. Er jeg bi eller bøsse? Takker

Svar:
Hej med dig.
Du stiller et meget relevant spørgsmål, som viser hvor kompleks seksualitet kan være.
Når det handler om hvad man er seksuelt, så er det ikke altid så enkelt som vi som mennesker gerne vil have det til at være.
Du stiller et spørgsmål, som jeg ikke vil kunne svare sikkert på, da jeg ikke kan vide hvor du er i din seksuelle udvikling. Men jeg kan komme med mine tanker om det du skriver i dit spørgsmål.
Jeg vil lige definere hvad homoseksuel, heteroseksuel og biseksuel er, så det muligvis kan give en forståelse for det jeg tænker.
Homoseksuel: Man tiltrækkes kun af mennesker, som er af samme køn som én selv.
Heteroseksuel: Man tiltrækkes kun af mennesker, som er af modsatte køn end en selv.
Biseksuel: Man tiltrækkes af begge køn.
Jeg er ikke så glad for, at putte andre mennesker i kasser, men hvis jeg skulle forsøge alligevel, så er mine tanker:
Ud fra det du skriver, så vil det nemme og simple svar på dit spørgsmål være, biseksuel.
Men da det du tiltrækkes af, ser ud til at være splittet op i det følelsesmæssige og det lystmæssige, så kunne et mere kompleks svar være, at du er følelsesmæssigt heteroseksuel, men lystmæssigt homoseksuel. Og ud fra dette er du derfor interesseret i begge køn, på to forskellige planer. Og svaret vil igen være biseksuel.
Dette er tanker, som jeg gør på baggrund af det du har fortalt i dit spørgsmål.
Som skrevet før, så ved jeg ikke hvordan din seksuelle udvikling foregår, om du er i en proces eller om du har haft det sådan længe. Da det vi tænder på og dem vi er tiltrukket af, udvikler sig livet igennem og kan forandre sig, selv i voksenlivet.
Du kan eventuelt kontakte LGBT's rådgivning, for at få en snak om din tvivl. Det kan ske via telefon, mail, brev eller personligt fremmøde.
LGBT er Landsforeningen for Bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner.
http://www.lgbt.dk/204/
Håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen Lisa.