Klar, Parat, AV!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Brevkasse.
Jeg er desværre lidt nede for tiden, jeg er som sagt, en dreng på 16, som har et OK pineligt problem. Jeg har et problem med onanien, eller retterer med forhuden, jeg kan sagtens onanere, men jeg vil også godt prøve sex, men mit dilemma er vel nok, at jeg ikke kan trække huden ned over hovedet, eller jo jeg kan, i slap tilstand, hvis jeg skal gøre det, uden det gør lidt ondt, men når så jeg har trukket den tilbage(vælger ikke at gøre det ofte.) gør det ondt, og det følels som om der sidder en lille snor under hovedet, og bare strammer som pokker. Jeg har læst at folk siger det bare er noget en læge kan klare, men jeg tørrer simpelthen bare ikke at skulle forklare det til nogen, uden det er anonymt. Og med jomfru delen, så er jeg det selv også, da jeg er usikker på det, fordi jeg ved at forhuden ikke gøre en forskel, om den er trukket helt tilbage, eller når den bare bliver fremme, men jeg har det som om det bare forventes, at den kan trækkes helt tilbage.
Videre fra den del, så har jeg en bror, liiiidt ældre, men som jeg ved som et faktum, at han havde sin første gang i 8. klasse (jeg går pt i 10.) Og ham ved jeg bare jeg ikke kan spørge om noget, men alligevel har vi to vidt forskellige syn på sex, han vil bare score alt og alle. Men jeg vil bare lede efter en, som kan tage det langsomt, så jeg følelsesmæssigt selv kan følge med. Og med så det at score, så hader jeg fester og alkohol, jeg føler mig så akavet, når man står og "danser" som jeg mener er noget opreklameret gøgl. Og hånd i hånd med det,  så kan jeg bare ikke score. Jeg er måske bare en hygge type, som ikke skal stå og voldsnave mens de lytter til techno, så derfor møder jeg heller ikke rigtigt så mange mennesker...
Seriøst i har brugt lang tid på at læse min klagesang, tak for jeres opmærksomhed, og fremtidig støtte.
Hilsen
Drengen med ALLE problemer

Svar:
Hej med dig
Hvor er det bare sejt, at du skriver ind med dine problemer til os. Nogle gange kan man føle sig helt nede, fordi der er så mange problemer, der fylder i ens tanker.
Dine forskellige problematikker er helt sikkert nogle, som mange andre unge mennesker på din alder også har. Du skal vide, at det er derfor er helt okay og helt normalt, at du føler dig lidt nede, når du går rundt med de her problemer.
For at skabe et overblik over besvarelsen, har jeg delt mit svar ind under de emner, du spørger om.
Forhudsproblem og sex:
Der er en del fyre på din alder, som oplever at have stram forhud ligesom dig. Du skal vide, at det slet slet ikke er pinligt. Du skriver, at det gør ondt, når du prøver at trække forhuden tilbage - og det skal det ikke. Nogle gange går dette problem med stram forhud over af sig selv, hvis man hver dag øver sig på at trække forhuden lidt længere tilbage. Men denne øvelse kan være smertefuld og give rifter, hvis din forhud er rigtig stram. Hos lægen kan man få en recept på noget creme, som man kan smøre sig med inden man træner forhuden i at trække sig tilbage. Cremen skulle have en stor virkning og løser problemet for de fleste. Så  jeg synes, at det bedste ville være uanset hvad, at du tog til lægen for at få det tjekket. I forhold til at være anonym, så vil du altid være det hos lægen, da de har tavshedspligt. Du skal ikke være flov over at tage til lægen, da de er vant til at hjælpe med den slags problemer. Lægen kan også fortælle dig, hvilke øvelser du kan lave, for at forhuden bliver mindre stram.
Man kan sagtens have sex med stram forhud, men kun så længe at det føles rart. Det er altid okay at sige, hvad man synes føles godt og skidt imens man har sex. Det kan måske være en god ide at bruge glidecreme. Mit råd er dog, at jeg synes du skal tage til lægen snart, så du får løst problemet med din stramme forhud. Når du har styr på forhuden, behøver du ikke gå og være nervøs over det at skulle have sex for første gang længere. Lige i forhold til hvad andre forventer, så tror jeg ikke, der er nogle forventninger omkring forhuden. Ingen pikke er ens - nogle har næsten ingen forhud andre har meget, nogle har mere stramt forhud og andre ikke.
Din bror:
Du har et helt andet syn på sex end din bror. Han er typen, der har haft sex tidligt og gerne vil score en masse piger. Du er mere typen, som gerne vil finde en sød pige, som du langsomt kan lære at kende og hvor i stille og roligt udvikler et seksuelt forhold.
Alle mennesker er forskellige i forhold deres syn på sex. Jeg synes, at det er så flot, at du ikke bare føler, at du bør være som din bror, men i stedet lytter til, hvad du selv har lyst til. Det lyder til, at for dig betyder et forhold mere end sex, da det også handler om at have de rigtige følelser med i spillet. Det er rigtig modent af dig, og er virkelig noget at en masse piger sætter pris på.
Så selvom din bror havde sex i en tidlig alder er det slet ikke nødvendigt, at du skal leve op til det. Bliv ved med at følge dit eget tempo - det kommer der det bedste ud af.
Fester og at score:
Du skriver, at du hader fester og alkohol, fordi det eneste det går ud på er at danse og snave. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke altid synes at det er nemt at stå og danse, når man ikke synes, at det er fedt. Det er helt normalt for mange fyre, at de ikke nærmer sig dansegulvet. Nu kender jeg ikke til jeres type fester men mange steder, er der små hyggesofaer eller hyggehjørner, hvor man kan sidde en gruppe og snakke, hygge eller spille lidt spil. Er det måske en mulighed?
Mange tror, at den eneste måde de kan score på er til fester, og kun når de har fået en masse at drikke. MEN sådan er virkeligheden langt fra.
Det er også langt fra alle piger, der gider blive scoret af en fuld fyr til en technofest. Rigtig mange piger kan også godt lide hyggetypen, som du beskriver dig selv som.
Du kan møde søde piger mange andre steder end til fester. Går der måske en sød pige på skolen? Går du til en sport eller aktivitet, hvor du kan snakke med nogle søde piger? Kender nogle af dine venner en sød pige? Mulighederne er mange. Hvis du møder en sød pige et andet sted end til en af de fester, du hader, er der måske også større sandsynlighed for, at pigen mere er din type. Der findes altså ikke kun én måde og ét sted at score en pige på - så du skal helt sikkert nok finde en pige, hvis du holder øjnene åbne, for de muligheder du har.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar til noget, og at det hjælper dig til at få styr på problemerne, så du ikke længere skal gå og føle dig nede.
Ha´det godt.
Vh. Mette