Kan man onanerer for meget?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Mit spørgsmål til brevkassen er, om man kan onanerer for meget til at miste ens sexlyst?Jeg har en kæreste og jeg elsker ham rigtig meget, vi har snart Været sammen i 3 år. Men jeg syntes min sexlyst er blevet mindre, han er tit mere liderlig end jeg er og har tit mere lyst til se end jeg har og jeg er bange for om det måske er fordi at jeg har onanerer for meget, men samtidig syntes jeg jo Heller ikke at jeg onanerer meget. Og jeg vil jo ikke skuffe min kæreste eller få ham til at tro at jeg ikke tænder på ham længere?

Svar:
Hej med dig.
Det er meget forståeligt, at du kan blive nervøs over, at du ikke har ligeså meget lyst til sex som du har haft. Og det er helt helt naturligt at tænke over, hvad der mon sker og om det er din skyld. Du er helt sikkert ikke den eneste, som har stået i den situation, hvor du ikke har den største sexlyst.
Det er helt naturligt, at kvinders - og også nogle gange mænds - lyst til sex ændrer sig. Man kan opleve, at man i nogle perioder har meget lyst og i andre ikke så meget. Du skriver, at du har været sammen med din kæreste i 3 år, og det er også helt normalt, at lysten kan blive mindre, når man er sammen med den samme partner i så lang tid. Så kan sex måske blive rutinepræget og det er helt naturligt, når man kender hinanden så godt. Generelt oplever mange kvinder, at deres kæreste har mere lyst end dem, så det er slet ikke fordi, der er noget galt med dig. Mange ting kan spille ind på lysten, f.eks. stress og medicin. Du spørger, om man kan onanere for meget. Det er ikke sådan, at der er en grænse for, hvor meget man må onanere, og det er ikke sådan, at det nødvendigvis påvirker sexlysten, hvis man har onaneret meget. Man kan dog godt kunne opleve, at det føles rarere, når man selv onanerer, end når kæresten rører ved én, fordi man lige ved, hvad der føles mest rart. I så fald kan du sagtens guide ham til at gøre lige præcis det, som du kan lide.
Et råd til jer kunne være, at I sætter jer ned og tager en snak om det, hvor I sætter god tid af og gør det afslappende og trygt. Du kan overveje at fortælle ham, hvordan du har det og I kan prøve at finde ud af, hvad I kan gøre ved det. Sådan som jeg læser det, så er det egentlig en kærlig tanke og ikke en kritik af ham. Du ville gerne have mere lyst, men det oplever du bare ikke lige nu. Sådan kan alle have det ind imellem. Det kan også være, du skal fortælle ham. hvordan han kan tænde dig på de dage, hvor du ikke umiddelbart har lyst til sex. Som kvinde kan man sagtens opleve, at lysten ikke kommer med det samme, men at man lige skal varmes op først. I kan evt. finde nye måder og stillinger, som kan pifte jeres sexliv op. Rundt omkring på nettet kan man finde guides og gode råd til det. Der er rigtig mange ting, som man kan gøre, og det handler om, at I finder en god løsning sammen - på den måde kan I hjælpe og støtte hinanden. Jeg vil derudover understrege, at det er helt okay at der er dage, hvor man ikke har lyst. Det kan alle opleve. Og det er også helt okay at sige nej til sex. Hvis man siger nej hver gang, så er det godt at overveje, hvorfor det mon er sådan, men enkelte dage hist og pist eller perioder, hvor man har meget om ørerne er meget naturligt.
Her til sidst vil jeg ønske jer held og lykke med jeres sexliv. Jeg håber for jer, at I finder ud af at gøre det bedst muligt for jer begge to. Du er meget velkommen på vores chat, hvis du har brug for mere rådgivning, og derudover har sexlinjen også en god chat eller telefonrådgivning.
Hilsen Mai