kan man godt få det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kan man godt få en kønssygdom uden at have haft sex? Kan det gå i arv? Jeg har også hørt at nogle mænd har nogle bitte små buler på penis..? Er det sandt? hvis det er, kan I så ikke forklare? :) KH Nichlas

Svar:
Hej Nichlas,
Man kan ikke nedarve en kønssygdom som man ville kunne nedarve andre sygdomme. Det der måske kan være er, at hvis moderen har HIV/AIDS eller syfilis, kan hun risikere at smitte barnet ved fødslen, da de blandt andet smitter gennem blodet. Men det er noget lægerne er blevet rigtigt dygtige til at undgå, blandt andet ved at foretage kejsersnit.
Jeg er ikke helt sikker på hvad der er for nogle bitte små buler du mener, men det kan være talgknopper, der kan opstå ud af stort set ingenting og hverken smitter eller er farlige. Talgknopper er små samlinger af talg, der giver små hvide knopper. Som sagt er de ikke farlige så hvis det er dem du har hørt om er der ingen grund til bekymring.
Jeg håber det var svar nok, ellers kan du skrive til mig igen...
MVH
-Sune