Kan man blive gravid ved..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :)
Jeg har nu gået og haft en gnavende nervøsitet i maven, og derfor ville jeg nu spørger om mit spørgsmål :)
Det er sådan at min kæreste og jeg hyggede os lidt sammen den ene dag, og han spermede måske (jeg ved det ikke med sikkerhed) ud over en af mine vibratore. Dagen efter brugte jeg den igen, men jeg havde den ikke 'oppe' jeg brugte den kun på klitoris. Jeg er dog stadigvæk nærvøs for, om jeg måske kan være blevet gravid af det?
Jeg ved ikke helt om hans sædceller har kunne overleve på en vibrator, men jeg kan ikke slippe min nervøsitet omkring det.
Hvis i kan svare på mit spørgsmål, så ville det hjælpe mig utrolig meget :)

Svar:
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at du er lidt nervøs omkring idéen om graviditet, specielt hvis det er noget du ikke ønsker for dig selv lige nu. Det er rigtig fint, at du henvender dig til os med dine spørgsmål. Jeg håber i hvert fald, at jeg kan berolige dig lidt.
Det forholder sig nemlig sådan, at sæd ikke kan leve mere end et par timer uden for kroppen. Derfor tror jeg, at det er meget usandsynligt, at du er blevet gravid. Specielt hvis du ikke brugte dine vibratorer igen før dagen efter, som du skriver. Frisk sæd skal ind i skeden, før der er chance for at du kan blive gravid.  Hvis i har samleje fremover og gerne vil undgå uønsket graviditet, vil jeg råde jer til at bruge prævention.
Hvis du stadig er lidt i tvivl om du mon er blevet gravid, kan du altid tage en graviditets test som du kan købe i dit lokale supermarked eller apoteket. Den vil fortælle dig med det samme om du er gravid eller ikke. Jeg kan godt forstå hvis du synes det er lidt pinligt at købe en, men så kan du måske tage en veninde med?
Du kan selvfølgelig også, hvis du kan holde ud at vente, se om din menstruation kommer når den skal (hvis den er blevet regelmæssig). Hvis den udebliver, ville jeg derefter råde dig til at købe testen.
Du skal altid være velkommen til at skrive igen, hvis der er flere ting du bliver i tvivl om noget hen af vejen :)
Al held og lykke med det,Joni