Kan man bade mens man har mens?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg er eN pige som har menstruation (jeg har næsten lige fået det). Jeg tænker meget på sommerferien hvor jeg skal på koloni, i sommerhus og til Spanien. Jeg er meget i tvivl om jeg kan bade mens jeg har menstruation .. ? Jeg vil så nødigt ikke kunne gå i vandet og bade, når det er hvad hele sommerferien står på. Der bliver både bade steder i pool og på stranden. Kan man bade mens man har mens? Hvis ja, skal man så have bind på?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå du gør dig tanker om hvorvidt man kan bade når man har menustruation. Især når det er noget helt nyt, så kan der opstå mange tanker og man kan endda gå og bekymre sig lidt om hvis man har sin menstruation mens man er på badeferie. Det er helt normalt at have den bekymring.
Men der er ingen grund til bekymring for man kan sagtens bade når man har sin menustruation. Hvis man har menustruation så kan man bruge en tampon under sin bikini/badedragt og så kan man svømme og være i vandet uden problemer. En tampon er der mange der bruger, både når de bader og til hverdag. Der er nogle der foretrækker tamponer frem for bind fordi det kan være nemmere at bevæge sig med en tampon end et bind, fordi den ikke er i vejen. Du kan evt. prøve at have en tampon i en dag inden du tager afsted på ferie, så du kan prøve at mærke hvordan det er.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.
Rigtig god ferie!
Med venlig hilsen Astrid