Kan jeg være blevet gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej brevkasse.. jeg ved godt det er meget paranoia og sådan at skrive det her, men jeg kan simpelthen ikke lade vær' med at tænke på det!! jeg er så bange for at der kan være sket mig noget.. altså at jeg måske er blevet gravid!!
forleden dag var mig og min kæreste sammen. på et tidspunkt lå vi begge nøgne, og jeg gav ham handjob og blowjob og han gav mig finger. men jeg er bange for at der måske er overført sæd til mig når han har givet mig finger?
han rørte jo også ved sig selv, og selvom han ikke kom kan der jo godt være kommet lidt sæd ud! jeg ved godt at det virker dumt og "paranoid't" men jeg vil altså ikke beskyldes for ikke at beskytte mig selv, for vi hader kondomer, men han havde dem jo ikke på da vi ikke havde sex!! hvad er chancerne for at der kan være sket noget? jeg er virkelig bekymret.. knus den bange ;s

Svar:
Hej med dig.
Det er slet ikke paranoidt, at du skriver fordi du er bange for at være gravid. Det kan sætte mange tanker i gang!
Men du skal ikke være så bange for at du er blevet gravid, fordi sædcellerne kan ikke leve ret længe udenfor kroppens 37 grader og det er ganske få dage i din menstruationscyklus, du kan blive gravid. Det er en god ide at notere første dag i din menstruation hver måned, så ved du hvornår du kan blive gravid (ca midt i din perioden - måske kan du mærke når du har ægløsning!)
Jeg har lyst til at skrive til dig, at det er dejligt at læse I udforsker hinandens kroppe ved at røre, slikke og kigge på hinanden. Alt det er med til at I lære egne og hinandens grænser og lyst.
Med hensyn til, at du hader at bruge kondom, synes jeg du skal tænke på, at det er en rigtig god ide at tale sammen om det at bruge kondomet. Så kender I hinandens holdninger og det gør bare det hele nemmere, at I begge ved at kondomet skal på.
Kondomet beskytter ikke kun mod du bliver gravid, men også mod seksuelt overførte sygdomme. Prøv at gør det til en god vane at sætte kondomet på når I "leger".
Venlig hilsen
Mette