Kan jeg være gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg havde sex med min kæreste, og de første sekunder havde han ikke kondom på, samtidig med, at jeg ikke er på nogen form for spiral, p-piller, mini-piller m.m.
Dog efter nogle sekunder, sagde jeg så til ham, at han skulle tage det på.
Jeg har så været nede og købe en fortrydelsespille omkring 9-10 timer efter, og derefter taget den, og så ville jeg høre om det kunne være muligt, at jeg kunne være blevet gravid?
Jeg er virkelig bekymret!
Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at du er meget bekymret! Det er ikke rart at gå og være usikker på, om man kan være blevet gravid, når man ikke ønsker det. Det lyder også til, at du er en fornuftig pige, der godt ved hvordan man passer på sig selv og det er rigtig godt at høre!
Du skriver, at dig og din kæreste havde sex et par sekunder uden beskyttelse. Når du skriver sådan, så tænker jeg, at du mener at han trængte ind i dig uden kondom. Når kønsorganerne er i kontakt uden nogen form for beskyttelse, så er der en risiko for at man kan blive gravid, uanset om han får udløsning oppe i dig eller ej. Det er der fordi at der er det man kalder præ-sæd, som er en væske, der kort sagt gør, at drengen bliver klar til sex, og den væske kan indeholde nogle sædceller. Du kan læse lidt mere om præ-sæd her, hvis du er interesseret.
Men det betyder IKKE nødvendigvis at du er blevet gravid!
Desuden skriver du, at du var nede og købe en fortrydelsespille og at du tog den cirka efter 9-10 timer efter i havde haft sex. Fortrydelsespiller indeholder et hormon, som gør at et eventuelt befrugtet æg ikke kan sætte sig fast i livmoderslimhinden og at man derved ikke kan blive gravid.  Du kan læse lidt mere om fortrydelsespiller og hvordan de fungerer her. Fortrydelsespiller, der er købt i håndkøb, skal helst tages inden 12 timer efter man har haft sex, så det lyder jo til at du har nået det. Det er dog altid en god ide at tage en graviditetstest efter ca. 3 uger, for at sikre at man ikke er blevet gravid.
Jeg kan desværre ikke love dig, at du ikke er blevet gravid, men jeg vil alligevel sige, at det er usandsynligt, at du er blevet gravid efter det du beskriver i dit brev. Og så vil jeg selvfølgelig anbefale, at I fremover bruger kondom fra starten, men det er jeg overbevist om, at du allerede selv tænker.
Jeg håber, at det var et svar du kunne bruge! Jeg vil ønske dig alt det bedste!
Med venlig hilsen Astrid