Kan jeg være gravid?
brevkassespørgsmål af
Karla
14 år
Hej.
Jeg har valgt at spørge inde på denne side da jeg ellers ikke ved hvad jeg skal gøre..
Sagen er den at jeg er meget i tvivl om, om jeg kunne være gravid. Uønsket.
Jeg har dog aldrig haft sex, men lagt og "hygget" med en tidligere kæreste. Han gav finger og nu er mit spørgsmål så: kan jeg blive gravid af det?
Hvis nu han havde lidt sæd på sine fingre?
hvad er chancerne for at blive gravid sådan?
Det skal siges jeg har haft menstruation i godt 3-4 måneder og har ikke haft det i 2 nu?
Mvh en nervøs pige..

Svar:
Hej med dig
Risikoen for graviditet på den måde du beskriver er meget meget MEGET lille. Så lille at den næsten ikke eksisterer. Teoretisk set kan det lade sig gøre, men i virkeligheden er det næsten umuligt. Sædcellerne skal have fart på for at når helt op til ægget og befrugte det. Og det har de ikke hvis har "bare" har haft lidt sæd på fingeren.
Der er ikke noget unaturligt i at menstruationen kan være meget uregelmæssig de første lange stykke tid (for nogle går der mange måneder og nogle gange mere end et år) så det at du ikke har fået din menstruation denne gang behøver ikke betyde noget.
Den bedste måde du kan være sikker på er ved at tage en test. Du kan købe dem i alle supermarkeder, og de er lette at tage og aflæse. Det kunne måske give dig lidt mere ro, når du kan se at du helt sikkert ikke er gravid på sådan en graviditetstest.
Mange hilsner
Niels-Christian