Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål

Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

Jeg havde ubeskyttet sex i går. Det varede i kort tid og han kom ikke. Kan jeg være gravid, og i så fald skal jeg så tage nødpillen?

Svar:

Hej med dig

Jeg forstår godt din bekymring. Det er godt, du er opmærksom på, at du i princippet kan være gravid, selvom fyren ikke kom. Når man har ubeskyttet sex, er der nemlig altid en risiko for at blive gravid. Også selvom fyren ikke kommer, selvom man har sex i en såkaldt "sikker periode", eller selvom det kun varer ganske kort tid.

Jeg kan se, dit spørgsmål er fem dage gammelt, hvilket betyder, at det er for sent at tage en nødpille - også kaldet en fortrydelsespille. Man skal nemlig senest tage den 72 timer (3 dage) efter, man har haft sex. Så i princippet er der en risiko for, at du er gravid. Men jeg tror, du kan være meget rolig. Det sker nemlig ikke så ofte, at man bliver gravid, når fyren ikke kommer.

Det bedste, du kan gøre nu, er at vente og se, om din menstruation ikke dukker op. Hvis du får den, er du ikke gravid. Men hvis din menstruation ikke kommer, vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest. Du kan ikke tage en graviditetstest nu, da der går nogle uger, fra man bliver gravid, til testen viser et eventuelt positivt resultat. Så du bliver altså nødt til at vente nogle uger nu og se, hvad der sker. Jeg forstår godt, at det er rigtig hårdt. Men du må prøve at lave nogle sjove ting i ventetiden, som kan få dig til at tænke på noget andet. Du kan for eksempel lave nogle aftaler med en god veninder, og eventuelt fortælle hende om din situation. Jeg tror, det vil være godt for dig at snakke med nogen om det, da det kan være svært at gå alene med bekymringerne. En god veninde vil helt sikkert også støtte dig, indtil du kan få et svar på, om du er gravid eller ej.

Jeg vil slutte mit svar af med at råde dig til at bruge prævention, når du har sex. Det er nemlig rigtig vigtigt at beskytte sig selv. Hvis du ikke har lyst til at bruge kondom, kan du tage en snak med din læge. Der er nemlig rigtig mange andre former for prævention, som beskytter ligeså godt. Men du må huske, at kondomet er det eneste, der beskytter mod kønssygdomme. Så hvis du har skiftende partnere, er det altså en rigtig god ide at bruge kondom. For det ikke er til at se på folk, om de har en kønssygdom eller ej, så man kan aldrig vide. Derfor er det også en god ide at blive tjekket for kønssygdomme hos din læge, når du har haft ubeskyttet sex. Og så må du huske, at fortrydelsespiller ikke fungerer som prævention, men at det er en nødløsning, som man for eksempel kan tage, hvis kondomet er sprunget. Det er nemlig rigtig usundt for kroppen at tage en fortrydelsespille, så det er ikke noget, man skal gøre for ofte.

Selvom jeg ikke fik svaret hurtigt nok til, at du kunne nå at tage en fortrydelsespille, håber jeg, du fik noget ud af mit svar. Og ellers håber jeg, at det hele kommer til at gå godt.

Med venlig hilsen Ditte