Kan jeg være gravid ??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
Jeg skriver fordi, jeg er lidt nervøs for, om jeg kan være gravid. Nogle dage inden, jeg skulle have haft min menstruation, var jeg sammen med min kæreste. Vi lå og puttede og rørte hindanden rimeligt nøgen. Han penis rørte mig lidt dernede - han smuttede lige hurtigt op, men han var max. 5 cm. oppe. Vi blev grebet og hans penis røg ud og ind nogle gange. Han kom ikke - og var næsten ikke oppe i mig. Men; nu sidder jeg her og skulle egentlig have haft min menstruation i dag... Vi har nu købt nogle kondomer - så det ikke sker igen, da vi selvfølgelig vil dyrke sikker sex. Mit spørgsmål er bare; kan jeg være gravid?
Hilsen den lettere nervøse.

Svar:
Hej lettere nervøse
Det er godt du skriver herind, nu hvor du er nervøs for om du kan være gravid.
Jeg vil gå direkte til dit spørgsmål, hvor jeg først kommer med en lille forklaring. Det er sådan, at når en mands penis bliver stiv dannes der en klar væske, der hedder præsperm. Væsken kommer ud når penis bliver stiv og inden udløsning. Det er ikke sæd, men det kan stadig godt indeholde sædceller. Derfor kan man i princippet godt blive gravid, selvom manden ikke får udløsning under samleje. Det er dog oftest ved udløsning af sæd at der er størst chance for at blive gravid, i forhold til hvor mange sædceller der er til stede.
Derfor er mit svar til dit spørgsmål, ja, der er en lille chance for at du kan være gravid. Men det kan også være at din menstruation bare er uregelmæssig og at du måske allerede har fået den når du modtager mit svar. Det vil under alle omstændigheder være en god ide at tage en graviditetstest, så du kan få afklaret om du er gravid eller ej.
Det kan være at du kan tage testen mens du er sammen med din kæreste, så du ikke skal gøre det alene. Eller måske du har en god veninde du kan snakke med og som kan hjælpe dig med testen. Nogle gange kan det været rart at få snakket med en om det, da tvivlen om at være gravide kan fylde rigtig meget i hovedet.
Nu ved jeg ikke hvordan dit forhold til dine forældre er, men hvis graviditetstesten viser sig at være positiv, -hvilket jeg ikke tænker den er-, vil det være en god ide at du snakker med dine forældre om det. På den måde kan de hjælpe og støtte dig i det videre forløb. Desuden har lægerne pligt til at informere ens forældre når man er under 18 år, så de vil på givet tidspunkt alligevel finde ud af det.
Jeg er glad for at høre i har købt kondomer. Som du selv skriver, er det vigtigt med sikker sex både i forhold til graviditet, men også kønssygdomme. Men det lyder til at i opmærksomme på den del, så det er godt.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at skrive i brevkassen igen eller her på Chatten.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele
Hilsen Ditte LK