Kan jeg være gravid??

brevkassespørgsmål

Kan jeg være gravid??

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Onsdag og torsdag, for en uge siden var jeg sammen med en dreng fra min efterskole og han kom i mig. Jeg havde lige holdt pause på mine p-piller i 2-3 måneder, men var startet igen om søndagen. Så havde altså kun taget pillerne i 3 dage, så de har jo højst sandsynligt ikke beskyttet. Torsdag vågner jeg så op med kvalme og enorme smerter i underlivet. Jeg ved godt symptomer på graviditet, ikke kan vise sig så hurtigt, men sys stadig det var rigtig mærkeligt. Har holdt pause på pillerne før, så det er ikke derfor. Jeg havde ondt resten af dagen, men det gik så over om natten hvor vi havde sex igen. Fredag var det ikke lige så slemt, men det gjorde stadig ondt i underlivet og havde enormt meget kvalme. Nu, er det en uge siden og jeg har stadig stik og jag flere gange dagligt i underlivet + kvalme. Jeg plet bløder også, hvilket jeg syntes er enormt mærkeligt, for det har jeg heller ikke gjort før.. Jeg vil bare enormt gerne vide, om hvad det kan være? Jeg kan da ikke allerede have symptomer på at være gravid, kan jeg?  Jeg ved godt jeg burde vente til, at min menstraution udebliver, det syntes jeg bare er lidt riski, da der næsten over en måned til.. Og jeg vil jo bare gerne have et svar nu, da jeg tænker rigtig meget på det. Jeg ved godt man kan gøre sig selv ''falsk gravid'' og få falske symptomer, men det tror jeg ikke er tilfældet. For jeg tænker ikke over det, før jeg får stik i underlivet, pletblødning og kvalmen.

Svar:

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå, du tænker på, hvorfor du mon har smerter og kvalme. Jeg vil komme med nogle bud på, hvordan du måske kan få svar på det.

Først vil jeg sige, at hvis du har taget p-pillerne korrekt, siden du startede på dem, så skulle de beskytte som normalt. Det vil sige, at risikoen for, at du er blevet gravid er meget lille, da p-pillerne burde beskytte mod det uanset hvor mange dage, du har taget dem. Så længe du er begyndt på p-pillerne på din første menstruationsdag og har taget dem, som du plejer.

Der kan være flere grunde til dine smerter og kvalme. Du skriver selv, at du godt ved, at man kan gøre sig selv ”falsk gravid”, hvis man tænker meget over det. Du skriver også, at du ikke tror, det er tilfældet, fordi du ikke synes, du tænker over det, før du mærker smerterne, kvalmen og får pletblødningerne. Jeg synes, det er flot, at du tænker over og er så bevidst om, at ens tanker og bekymringer kan hænge sammen med det, der sker med kroppen. Selv om du ikke selv tror, det er tilfældet her, så tror jeg alligevel godt, at det kan være en grund til smerterne og kvalmen. Sådan som jeg ser det, så kan kroppen godt mærke, når man er bekymret for noget. Du er bekymret for, om du kan være blevet gravid, og selv om du ikke tænker over det hele tiden, tror jeg, kroppen kan mærke det. Derfor tror jeg, det kan være en god ide for dig at gå til lægen og få taget en graviditetstest. Der er en meget lille risiko for, at du er blevet gravid, men hvis du svar på, at du ikke er gravid, kan dine smerter måske forsvinde.

Uanset hvad kan det være en god ide at gå til din læge, da din læge også kan undersøge, om der skulle være andre grunde til, at du har ondt, får kvalme og pletblødninger. Samtidig kan din læge måske også snakke med dig om hvilke symptomer, der kan være, når man starter på p-piller. Selv om du har taget p-piller før, kan kroppen godt reagere forskelligt på det. Derfor kan man måske nogle gange opleve fx pletblødning, når man begynder på p-piller igen.

Hvis du er utilpas ved selv at bestille tid ved din læge, har du måske en god lærer eller bare en veninde, som kan hjælpe dig med at få det gjort?

Jeg kommer også til at tænke på, at du tænker meget over, om du kan være blevet gravid. Det er en ting, der kan fylde meget, når man begynder at have sex. Det kunne derfor være godt for dig fx at tale med din læge om, hvordan p-pillerne fungerer. På den måde ved du måske mere om, hvordan de beskytter, og hvornår der er en risiko for, at man er blevet gravid. Måske kan du også snakke med din læge om, hvordan man også kan beskytte sig på andre måder, der også beskytter mod andet end graviditet?

Jeg håber, du får en god snak med din læge, og at du får det bedre.

De bedste hilsner fra Ida

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål