Kan jeg være...?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej
mig og min kæreste har haft sex for noget tid siden
og vi pejler at stoppe når han skal sperme.
men sidste gang sagde han ikke hvornår det var så han kom til at sperme lidt i mig.
min jomfru hinde er spunket og min menstration er ikke helt gået i rigtig i nu.
der går stadig fx. 1 månede, 1månede & så 2 måneder.
kan jeg være gravid?
håber du/ i kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for om du er gravid. Derfor er det rigtig godt, at du skriver og spørger om hjælp.
Det kan være svært at sige om du er gravid. At din menstruation er uregelmæssig er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du er gravid. Det er meget normalt, at ens menstruation ikke er regelmæssig, særligt når man er i starten af puberteten. Men for en sikkerheds skyld vil jeg anbefale dig, at tage en graviditets test. Sådan en kan du købe i de fleste supermarkeder og på apoteket, og der er en vejledning i pakken om, hvordan du skal gøre, hvis du er i tvivl. Det gode ved en graviditets test er, at du får svar inden for et par minutter Det er rigtig ubehageligt ikke at vide om man er gravid, derfor er det bedre at få vished hurtigt som muligt. Hvis du er nervøs for at tage testen, kan det være en god idé at have din kæreste eller måske en god veninde ved sin side, som kan støtte dig. Men igen må jeg understrege, at det slet ikke er sikkert at du er gravid.
Det er en rigtig god idé at bruge prævention når man har sex, netop for at undgå at blive gravid, men også for at beskytte sig selv mod kønssygdomme. Kondom er den eneste prævention som beskytter mod kønssygdomme. Hvis du overvejer andet prævention som eksempelvis p-piller, så skal du snakke med din læge. Din læge kan hjælpe dig med, hvilken prævention som passer dig bedst. Det kan være lidt grænseoverskridende at skulle tale med sin læge, men din læge har prøvet det mange gange før, og er der for at hjælpe dig. Dog skal du have tilladelse af dine forældre, hvis du vil have andet prævention end kondom. Det kan være en god idé, at tale med din mor eller far om prævention. Det kan også godt være en smule grænseoverskridende at tale med sine forældre om sådan noget, men det kan være at de har nogle gode råd og kan hjælpe dig. Det vigtigste er, at du er beskyttet når din kæreste og dig har sex, så du undgår at blive bange for, at du er gravid.
Jeg håber at du kan bruge mine råd.
De bedste hilsner Pernille