Kan jeg stole på testen?

brevkassespørgsmål

Kan jeg stole på testen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej brevkasse.

Jeg er en ung kvinde på 20 år.
Lige i øjeblikket går jeg rundt og spekulere meget på om jeg mon kan være gravid. - ja total kliché spørgsmål.
men grunden til det er. Jeg var sammen med min kæreste for nogle måneder siden. Jeg er på p-piller og vi brugte ikke kondom.
Jeg har haft menstruation som jeg skal. Men den sidste jeg lige har haft, var ikke så kraftig som det plejer at være.
Derudover syntes jeg at var blevet lidt rund på maven, og det satte for alvor mine tanker igang.
Så derfor gik jeg ud og købte 2 graviditetstests. Den første tog jeg stort set med det samme da jeg kom hjem igen.
det var om eftermiddagen. Den viste negativ. Men jeg valgte at tage endnu en dagen efter da jeg var stået op, da jeg har hørt at morgenurin er bedst.
Den viste også negativ. Begge tests var rigtig tydelige. Så mit spørgsmål er: Kan jeg stole på at jeg ikke er gravid når begge tests viser negativ, selvom jeg er på p-piller?

Håber på hurtigt svar :-)
Hilsen den 20-årige.

Svar:

Hejsa.

Jeg kan høre, dine tanker om graviditet fylder rigtig meget. Det er aldrig særlig rart at føle sig usikker på, om man er gravid eller ej. Derfor vil jeg prøve at give dig mit bedste svar.

Du har gjort det helt rigtige ved at tage graviditetstests, da du føler dig gravid. Du skriver ikke, hvornår i din cyklus du har taget testene, men de fleste tests kan kun vise, om man er gravid, hvis den tages et par dage efter man skulle have sin menstruation. Men da du har fået din menstruation hver gang og det lyder til, at du har taget testene nogle måneder efter I har haft sex, skulle testen gerne vise det rigtige svar, da det her er mindst 14 dage siden ægløsningsperioden - der hvor du kan være blevet gravid. Du har helt ret i, at testen er endnu mere sikker, hvis den tages med morgenurin, da stoffet HCG, der fremkommer i urinen ved graviditet, er mere koncentreret om morgenen. Jeg tænker altså, at du godt kan stole på de tests, du har taget.

For det første er du på p-piller. Tager du disse korrekt efter anvisningen (én pille hver dag i 28 dage og derefter 7 dages pause), burde dette være en sikker præventionsform. Så er du beskyttet hele tiden - også i de 7 dages pause. Men har du glemt én pille i den måned, hvor du havde sex med din kæreste, er chancen der for, at du kan være blevet gravid.

For det andet skriver du, at du ikke er gået over tid, men derimod har du fået din menstruation til tiden, dog var den sidste ikke så kraftig som normalt. Menstruationer kan variere fra måned til måned i styrke. P-piller gør tit, at menstruationer ikke er lige så kraftige, som hvis man ikke er på p-piller. Det er meget sjældent, at man har menstruation, imens man er gravid.

For det tredje er det eneste symptom på graviditet, du beskriver, at du er blevet lidt rundere om maven. Hvis det kun er et par måneder siden I havde sex, ville det ikke kunne ses på maven endnu, hvis du var gravid. En bivirkning af p-piller er, at man kan tage lidt på i vægt, da der kan ophobe sig lidt vand i kroppen. Derfor kan det ske, at din mave måske er blevet lidt rundere end normalt på grund af pillerne. Det kan også ske, at fordi du spekulerer så meget på, om du nu også er gravid, så føler du dig pludselig mere tyk end normalt, selvom du faktisk ikke er det. Har du andre symptomer på graviditet?

Hvis du stadig føler dig usikker om nogle dage, og det kommer til at fylde alle dine tanker, så synes jeg, at det ville være en god ide at gå til din læge. Ved lægen kan du tage en urinprøve og hurtigt få svar på, om du er gravid eller ej.

Jeg håber, du snart finder ro omkring dine tanker om graviditet, så det ikke længere skal fylde din hverdag.

Kærlig hilsen Mette

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål