Kan jeg have en kønssygedomme?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej
min kæreste og jeg har haft sex uden kondomer og det var første gang
for os begge to. Vi havede den ikke kørere i så lang tid
fordi så skulle han sperme og så sagde jeg stop.
Kan jeg have fået en kønssygedom af det?
håber i kan svare.
Mvh en meget nysgerrige pige..

Svar:
Hej nysgerrig pige.
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret over, om du kunne have fået en kønssygdom, så det er rigtig godt at du spørger om hjælp.
Der er faktisk en risiko for at få kønsygdomme ved seksuel kontakt, også selvom I har haft sex uden at din kæreste har haft udløsning. Det betyder at der kan være en risiko for, at I har smittet hinanden.Men det betyder ikke at det er sket. Ved mange kønssygdomme er der faktisk ikke symptomer, så derfor kan det være en rigtig god idé at tage til læge og blive tjekket. Det kan godt være svært at snakke med sin læge om den slags og jeg kan godt forstå hvis du er lidt nervøs for at tage til lægen, men husk på at din læge ikke synes det er mærkeligt og tit har patienter der spørger om samme tjek. Det kan være rart at få afklaret om man har en kønssygdom eller ej.
Også selvom I er i et fast forhold er det en god idé at blive tjekket, så I ved at ingen af jer er smittet, så i ikke behøver at bruge kondom, hvis det i forvejen ikke er noget I har lyst til. Hvis I ikke bruger kondom er det dog vigtigt at I bruger anden beskyttelse, for at undgå at du bliver gravid. Der er mange præventionsmuligheder, og det er også meget forskelligt, hvad der lige passer til en. Der kan jeg også anbefale, at snakke med din læge om de forskellige muligheder.
Sidst vil jeg sige at selvom der kan være en risiko for at du er blevet smittet så er det for det første ikke sikkert og for det andet findes der mange gode og lette behandlinger for langt de fleste kønssygdomme. Det er derfor en god ide hurtigt at få det tjekket så man kan komme i behandling og så er det det.
Håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille