Kan jeg blive gravid af det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej der! Jeg vil rigtig rigtig gerne have svar på det her så jeg håber rigtig meget på at i vil svare hurtigst muligt! Kan man KUN blive gravid hvis drengens penis kommer helt ind og han kommer? Eller kan jeg også blive gravid ved at han kommer "uden" på min skede? - Jeg spørg om netop dette fordi at det har gået og pint mig lidt. Håber virkelig på svar! Tak på forhånd.

Svar:
Hej !
Det er et rigtigt godt spørgsmål, så jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan.
Jeg læser dit spørgsmål som -  Kan et afbrudt samleje, altså når manden trækker penis ud af kvinden inden udløsning, stadig gøre en kvinde gravid.
Teknisk set er svaret faktisk - ja, det kan hun godt.
At bruge "et afbrudt samleje" som prævention, altså som beskyttelse, giver en beskyttelse på omkring 70-80 %. Det er selvfølgelig en nogenlunde høj procent, men det er ikke en beskyttelse på 100%, og derfor er der stadig mulighed for at blive gravid.
Grunden til at kvinden stadig kan blive gravid ved afbrudt samleje er at manden ikke altid kan mærke om der kommer lidt væske ud af hans penis inden han kommer, det hedder præ-sæd. I den væske kan der godt sidde sædceller som kan komme op i kvindens skede og befrugte et æg. Derudover kan det ske at manden ikke altid når at trække sig ud i tide, og så kan der også kommer sædceller op i kvinden.
Jeg kan ikke anbefale at bruge bruge afbrudt samleje som en beskyttelsesform, for den er usikker, og andre beskyttelsesformer er langt mere effektive, såsom kondom, pessar og p-piller, hvis man vil undgå graviditet.
Jeg håber du fik et hurtigt nok svar på dit spørgsmål, så det ikke går og piner dig.
Mvh
Casper