Kan intet mærke.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har en dejlig kæreste, og vi har ''prøvet'' at have sex, MED kondom. Men det er ikke godt for nogen af os. Han kan ikke mærke noget og jeg kan ikke mærke noget. Før ham, havde jeg en kæreste, der var jeg dog kun 13-14. Ham havde jeg også sex med, men det gjorde kun ondt? Kan slet ikke forstå, hvorfor jeg så ikke snart kan begynde og mærke noget godt? Når min kæreste giver mig finger, kan jeg heller ikke mærke noget.

Svar:
Hej!
Hvor er det godt at høre, at du har en dejlig kæreste.
Først vil jeg starte med at sige, hvor sejt og modigt det er af dig at skrive ind med dine spørgsmål.
Det er for de fleste nogle ret følsomme og personlige spørgsmål, som jeg tror mange sidder og mangler svar på.
Jeg vil prøve at svare dig på bedste vis.
Sex kan være mange forskellige ting. Nogle ting kan være rart for nogle, men ikke for andre. Sex er forskelligt fra partner til partner og fra gang til gang. Sex er noget, man skal lære, udforske og opbygge sammen. Sex er for mange ikke altid perfekt i starten. Det kan være svært at mærke, hvad der er rart for en selv og for den anden ved de første par gange. Det kan godt tage noget tid at lære hinanden at kende og finde ud af, hvad der er godt for dig og din kæreste. Ofte er det først efter et stykke tid, at sex begynder at blive dejligt og rart.
For det meste, er sex altid bedst, hvis man har lyst og er tændt. Nogle gange kan én ting være lige præcis det man har lyst til og godt kan lide. Andre gange kan det være noget helt andet. En ide for jer kunne måske være at røre ved hinanden forskellige steder på kroppen. Hos piger kan det være dejligt, at blive rørt på f.eks. brysterne eller klitoris. Hos drenge kan det f.eks. være på og omkring penis. I det hele taget er berøring på kroppen for de fleste altid dejligt og rart, og det kan ofte være med til at tænde hinanden eller få lysten frem.
Jeg tror, det er en rigtig god ide, at I snakker sammen omkring sex. Måske kan I på den måde finde ud af, hvad I godt kan lide hver især, og hvornår noget føles rart, og hvornår noget ikke føles rart. Måske sidder din kæreste med de samme spørgsmål og tanker som dig, uden du ved det.
Jeg tror, det er vigtigt at vejlede og hjælpe hinanden omkring sex, så man for det bedste ud af det sammen. Sex er en fælles ting, og det er godt at kunne samarbejde omkring det.
Så prøv at snakke sammen så godt I kan og udforske hinanden. At røre ved hinanden, ligge tæt og kysse sammen inden sex er en god måde, at starte på og på den måde få lyst til hinanden. For nogen kan det også være rart og opbygge en dejlig stemning i løbet af dagen med hemmelige blikke eller en sød sms på mobilen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Held og lykke.
Mvh.
Marie