kan ikke respektere at min kæreste har lyst til andre.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
min kæreste og jeg har været sammen i et halvt år nu, og jeg elsker ham over alt på jorden. Der er bare 1 rigtig stort problem. Jeg ved for meget om ham, vi var bedste venner langt før vi blev kærester så vi taler meget venskabeligt sammen. derfor ved jeg at han har rigtig meget lyst til andre og det havde jeg aldrig tænkt over før vi havde snakket om det. alt jeg kan tænke på er at jeg ikke er nok, og jeg føler mig klam. Jeg mister sexlysten og føler at jeg ikke kan tilfredsstille ham. Alle har det jo sådan at de måske for lyst til andre, men det gør jeg bare ikke. jeg for lyst til at slå op med ham af den grund fordi at det fylder så meget. jeg tænker på det konstant og skubber ham væk. sådan her burde man måske have det efter 30 år? og ikke et halvt. jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre jeg ved kun at jeg smadrer det hele, og jeg føler ikke at det ka laves om.

Svar:
Hej
Det lyder til at det fylder rigtigt meget i dit sind, så lad os se om vi kan samle op på det og forhåbentlig blive klarere på din situation.
Du skriver at du og din kæreste var bedste venner før I blev kærester, derfor taler i blandt andet stadig venskabeligt sammen, og at du elsker ham over alt andet på denne jord. Så det svære ligger i at han har fortalt dig at han har lyst til andre.
Den slags med at være kærester og venner på samme tid kan faktisk være svært, selv for voksne. Jeg er tilgengæld helt overbevidst om at man kan bygge et stærkt forhold både venskab og kærlighed.
Jeg tænkte også på en anden ting, da jeg læste dit spørgsmål. Mennesker er generelt meget forskellige og har forskellige seksuelle fantasier, nogle udøver dem og andre beholder dem udelukkende kun som fantasier. At have seksuelle fantasier er noget som ligger naturligt i os mennesker, og måske har en lidt for venskabelig samtale imellem jer udviklet til at han har kommet til at sige mere end du behøvede at vide.
Jeg synes det ville være en god idé hvis I satte jer ned og fik snakket sammen. Så kunne I begge måske få en forståelse af hvilke forskellige seksuelle fantasier I hver især har - og hvad I selvfølgelig kan være med til at acceptere i et forhold.
Her er hvad jeg ville have med i mine overvejelser til sådan en snak med kæresten:
1. I har været venner før og har snakket om forskellige meget private ting.. prøv at få snakket om der er forskel på venskab og kærlighed og hvordan I to vil kombinere de ting sammen.
2. At han har lyst til andre piger, gør ikke nødvendigvis at han ikke har lyst til dig. Her må du ind og finde ud af om han kun har lyst til andre, eller om det er en seksuel fantasi han tænder på, måske endda i en vild fantasi have dig med. I har lige en alder hvor det er helt naturligt at eksperimentere med seksuelle fantasier.
3. Hvis han kun har lyst til andre, og siger at han ikke har lyst til dig, så er det nok her du skal overveje om hvad du vil med dit forhold.
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men det håber jeg virkeligt for dig og jer begge.
Mvh
Casper