kan ikke føle lyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse. Håber I kan hjælpe mig. Jeg er bange for jeg er unormal. Jeg er pige og 13 år gammel. I jeres brevkasse har jeg læst om piger og lyst og i skolen har vi osse haft noget sexualundervisning. Jeg har prøvet at pille ved mig selv, men jeg kan ikke rigtig mærke noget. Det er osse svært når man ikke ved hvad det er for en følese man skal ku mærke. Jeg har en rigtig god veninde. Vi er meget tætte og kan snakke om alt. Fornylig sad vi på mit værlse og så fortalte jeg om mit problem. Min veninde sagde det ikke ku passe og hun smed hurtigt bukser og underbukser og så spyttede hun på fingrene og viste mig hvor man skal gnide. Det var noget med klitten ved skedeåbningen. Jeg fik også bukserne af men lagde et tæppe over skødet. Jeg er genert og ikke så fri som min veninde. Hun sagde det er også er godt med to fingre langt oppe i skeden. Jeg prøvede begge dele men ku stadig ikke rigtig mærke noget. Jeg var lidt ked af det og tog bukserne på igen. Min veninde spurgte om hun måtte gøre sig færdig og det måtte hun jo gerne. Lidt efter gispede hun og sagde hun fik det rart. Jeg er lidt misundelig på min veninde for jeg vil også gerne have det rart. Hun har også sagt jeg kunne prøve med en telefonbruser, men det virker heller ikke. Kan det være fordi jeg ikke er gammel nok. Min veninde er kun cirka 3 måneder ældre, og jeg har da bryster og hår og har fået menstruation. Jeg er lidt ked af det for jeg tror jeg er skabt forkert. Kan det ikke skade mig når jeg engang for kæreste og mand og sådan? Min veninde tror bare det er fordi jeg gør det forkert og har tilbudt at gøre det på mig - hun kan garanteret godt få det til at virke siger hun, men jeg er lidt genert ved det. Sku jeg prøve? Håber I kan hjælpe. Hilsen den Triste

Svar:
Kære pige 13 år.
Tak for dine spørgsmål til Cyberhus Lystværelset.
Lad mig for det allerførste slå fast, at det lyder til, at du er en helt normal 13 årig pige, som endnu ikke har oplevet den kildrende fornemmelse og suget i maven, når man onanerer. Din bekymring for, om det kan skade dig at du endnu ikke har mærket den dejlige følelse i underlivet i forhold kæreste og mand, vil jeg råde dig til at slippe med det samme. For du skal nok mærke det!!
Du og din krop er igang med at udvikle sig, både fysisk og psykisk. Det er dejligt du har en rigtig god veninde som du taler med om det. Jeg synes det er meget godt at du registrerer, at din veninde er mere fri end du og at du reagerer på din måde, ved at tage tæppet over. Det er helt okay. Det kan være grænseoverskridende, at din veninde smider bukserne på den måde, men på den anden side har du mulighed for at se hvordan hun gør og få direkte hjælp. Hun tilbyder ovenikøbet at gøre det på dig. Mit råd til dig er, at mærke efter i maven, hvad der er rigtigt for dig og tal med din veninde, som du gør nu. Jeg kan godt forstå din misundelse på din veninde, men prøv at tænke på at hun gerne vil hjælpe dig og deler sine erfaringer med dig. Det kan du lære af!
Jeg er overbevist om, at du er gammel nok og når du er klar til det, så vil du også opleve at nyde at onanere (røre ved dig selv). Prøv at bruge lidt til på at røre ved dig selv og mærk efter hvordan det føles. Jeg tror ikke du gør noget forkert, jeg tror bare at du skal lære din krop og dens signaler at kende. Nogen gange kan spændingen overdøve den spæde, nye og uvante følelse. Det du sandsynligvis vil mærke er lige fra en lille summen i klitoris, sommerfugle i maven, til en rislen i underlivet, en varme, pulsen stiger og åndedrættet bliver hurtigere. Man kan evt. tænke på noget som er ophidsende, noget der gør dig glad og varm indeni...
Forårshilsner Mette.