Kan ikke blive tændt mer?
brevkassespørgsmål af
Hej
16 år
efter min kæreste og jeg slog op efter et år og 3 måneders forhold har jeg mistet lysten fuldstændigt til sex. Jeg har prøvet at se noget porno, og en mmasse forskellig slags, og intet tændte mig. Det er næsten 2 uger siden Idag. men hvordan kan være at jeg på ingen måde kan blive våd eller tændt, hellere ikke hvis jeg rør ved mig selv?

Svar:
Hej med dig.
Du skriver, at du ikke har kunnet blive tændt efter du og din kæreste slog op for to uger siden. Nu ved jeg ikke, hvordan jeres brud var, men jeg tror, at mange oplever, at det kan være svært, når et forhold slutter. Det kan være en følelsemæssig rutsjetur, hvor man måske både kan være ked af det, vred, lettet, føle sig svigtet og måske føle sig tom indeni. At du ikke har kunnet blive tændt efter I slog op, tænker jeg kan hænge sammen. Måske kan det være, at du stadigvæk er fyldt af følelser efter bruddet? Det kan være, at det er dér, du skal bruge din energi? Og at det måske er derfor, at du ikke kan blive tændt?
Det kan også være, at du har været vant til være seksuel sammen med din kæreste, og nu måske i højere grad skal finde ud af, hvordan du kan udforske din seksualitet selv. Og at det lige vil kræve lidt tilvænning.
Uanset hvad, så tænker jeg, at det er helt normalt, at det seksuelle i perioder er sat i bero. Det kan der være mange årsager til, men når der sker store forandringer - som f.eks. et brud - tænker jeg, at det er en naturlig forklaring på det. Jeg tror, at du vil opleve, at du om noget tid (måske når du igen får en kæreste) vil blive tændt igen.
Jeg tænker, at du måske lige nu kan rykke fokus over på noget andet. Græde, når/hvis du har brug for det - og gør en masse ting, der gør dig glad. Også tænker jeg også, at det vil være rigtig godt, hvis du snakker med en forælder, en god veninde eller en anden om bruddet.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen, eller snakke med en rådgiver i vores 1-1 chat.
De bedste hilsener,
Pernille