kønssygedomme

brevkassespørgsmål

kønssygedomme

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej cyberhus! :-) Jeg er som sagt en pige på 14 år og har et lille spørgsmål til jer! - Jeg har den her kæreste på 15 år. Vi er begge to jomfruer og snakker om at have sex for første gang. Men nu hvor vi begge er jomfruer kan man så stadig få kønssygedomme af den grund? Hvis vi nu siger jeg tog en p-pille og så vi ikke tager kondom på er der så stadig en risiko for. Os at få kønssygedomme? Forkalr venligst :-) Dejlige hilsner Maria :-)

Svar:

Hej Maria.

Først vil jeg sige at det er rigtig fedt, at du og din kæreste snakker snammen og alt det her med sex og den første gang. Det er rigtig godt, fordi når I snakker om tingene, så kan I også finde ud af hvad I begge bedst kan lide og hvordan I gerne vil have det skal foregå og sådan nogle ting - bliv endelig ved med at snakke om tingene :)

Jeg vil dog lige sige, at du (ifølge loven om den seksuelle lavalder) skal være 15 år, før I må have sex sammen. Det vil sige at, hvis I har sex inden I begge er 15 år så er det ulovligt og din kæreste kan faktisk blive straffet, hvis han har sex med dig, fordi han er 15 år.
Jeg synes det vil være en god ide, hvis I venter med at have sex, indtil I begge er 15 år.

Da I begge er jomfruer, så vil jeg sige at chancen for, at I bærer på en kønssygdom er meget lille. Men når I engang kommer til det her med at have sex, Så skal I huske at det altid er en god ide at bruge kondom.
P-piller beskytter kun mod graviditet - ikke mod kønssygdomme.
Men hvis du kun tager én p-pille så beskytter det heller ikke mod graviditet. Du skal tage dem, som lægen siger eller som der står på pakken.

Som sagt er det dog altid en god ide at bruge komdom. Komdom beskytter mod både graviditet og kønssygdomme, og så er det rigtig smart, når I skal have sex de første gange, fordi der sidder noget glidecreme på komdomet, som gør at det glider lettere mellem din kærestes penis og din skede. Hvis I fx er lidt nervøse og du måske er lidt tør, så kan det godt gøre lidt ondt, og så er komdomet med glidecreme rigtig godt.

Jeg håber du kan bruge mit svar :)

Sommerhilsner Mie