kønssygedomme
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :-) - jeg har skrevet ind til jer før om det der med kønssygedomme! min pointe var ikke så meget om vores alder og den slags men mere hvordan man kan få kønssygedomme ovs.. ved knap nok hvad det er eller hvad det kommer af :-i. - samme har jeg tænkt på at nyt spørgsmål... det der med livmoderhalskræft? hvad kan det komme af og er der nogen symtomer ( staves ) på det hvis der er (hvad for nogen så?) jeg ved at jeg nemt nok bare kan sige at i skal forklare det men vil I ikke være søde at gå lidt mere ned i "dybte" med det? :-) - det skal så lige siges at jeg er blevet 15 år nu :-) De dejligste hilsner Maria :-D

Svar:
Hej Maria.
Det er bare dejligt at du gerne vil have uddybet nogle ting omkring kønssygdomme - jeg tænker det er fordi du gerne vil passe godt på dig selv og jeg vil gerne prøve at svare dig så godt jeg kan. Det bliver et længere svar, men jeg håber du læser det hele godt igennem.
Kønssygdomme er også det man kalder sexsygdomme. Det er altså sygdomme og virus som man kan få/blive smittet med, når man har sex med en dreng eller pige, som har en sexsygdom. Når man bruger kondom, så beskytter man sig selv og sin partner mod mange sexsygdomme. De mest almindelige sexsygdomme her i Danmark er klamydia, herpes og kønsvorter. Nogle sexsygdomme kan behandles, man kan komme til lægen og få medicin og så går det væk, men det gælder for eksempel ikke herpes og kønsvorter. Sexsygdomme smitter ved seksuel kontakt, det gælder altså oralsex, samleje, analsex og det kan også ske ved at man onanerer på hinanden -hvis man rører ved sine egne kønsdele bagefter eller bare gnider kønsdelene mod hinanden. Men altså kun hvis man er smittet.
Det kan være svært at vide om man er blevet smittet, men hvis man bruger kondom, så prøver man i hvert fald at undgå smitte. Hvis man er blevet smittet, så kan det ved piger vise sig ved at man oplever svie/kløe, ildelugtende og brunligt udflåd fra skeden, udflåd fra urinrøret, små knopper og blæner på kønsdelene. Det kan føles meget ubehageligt for nogen og andre oplever det ikke så slemt. Men for eksempel så er en sexsygdom som klamydia svær at opdage, da den kan skjule sig. Hvis man er nervøs for at kunne være blevet smittet, så skal man tage til lægen også tager lægen nogle tests og så finder man ud af om man er blevet smittet.
Prøv at tænke på sexsygdomme som en sygdom eller virus ligesom forkølelse eller for eksempel lungebetændelse. Det er en slags bakterie som kommer ind i din krop og angriber dit immunforsvar. Det kan man blive dårlig og meget utilpas af. Når du er forkølet, så mærker du det ved at du hoster, du har måske snottet næse og ondt i halsen. Når man har en sexsygdom, så kan man mærke det ved at måske klør meget i underlivet, mellem benene, det svier måske og måske kommer der udbrud af knopper eller lignende. Det er forskelligt alt efter hvilken sexsygdom, som man er belevt smittet med. Nogle sexsygdomme kan være alvorlige, da det kan betyde at det er svært at blive gravid.
Det er temmelig omfattende at fortælle om det hele og derfor vil jeg sætte et link ind til dig, til sex og samfunds hjemmeside. Linket fører dig til deres side om sexsygdomme, hvor de alle står beskrevet rigtig godt, samt der står en masse om symptomer og behandling også. Du kan komme dertil, ved at trykke her.
Livmoderhalskræft kan komme af den virus som hedder HPV. HPV kan smitte ved seksuel kontakt, og det kan give kønsvorter. For nogen forsvinder virus igen og andre har det hele livet. HPV kan udvikle livmoderhalskræft, men der er flere slags HPV virus og ikke dem alle kan føre til livmoderhalskræft. Der findes en vaccine, som kan mindske risikoen for at udvikle livmoderhalskræft. Der er ingen symptomer på at man er smittet med HPV og man kan ikke behandle det, men man kan mindske risikoen ved at blive vaccineret inden man bliver seksuelt aktiv og man skal bruge kondom, når man har sex.
Jeg synes det er en rigtig god ide, at du snakker med din mor eller far om HPV og eventuelt tager til lægen og snakker med din læge om det, hvis du har flere spørgsmål. Du kan også læse mere om HPV og livmoderhalskræft, ved at trykke her.
Jeg håber det gav dig en lille smule svar på dine spørgsmål. Jeg vil anbefale at du kigger på de links jeg har sat ind til dig, da de uddyber og forklarer grundigt alt om sexsygdomme, symptome, bahandling og HPV/livmoderhalskræft.
Varme sommerhilsner fra Bibi.