Kønsskifteoperation
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus Jeg er en pige på 17 år men dog fylder jeg 18 år til februar. Jeg har altid haft kort hår, gået i drenge tøj og jeg har følt mig anderledes - jeg har aldrig haft godt selvværd da jeg føler jeg burde være en dreng. Kort sagt, så føler jeg at jeg er fanget i den forkerte krop. Siden jeg var 9 år har jeg altid skilt mig ud (hvor jeg selv kunne mærke det - og andre også kunne). Min familie kan ikke forstå jeg er som jeg er og de synes jeg burde være mere piget. Jeg føler mig flov over at jeg gerne vil være en anden, da jeg ved min familie ikke ville tage det seriøst, hvis jeg kom og fortalte jeg ville være en dreng. Specielt fordi de tit joker med det og jeg jeg faktisk mener det. Mit spørgsmål er så: Hvordan skal jeg få sat i værk at få en kønsskifteoperation? Jeg er selv helt afklaret med det og det er mine nære venner også. - Jeg ved bare ikke hvad der skal til før at jeg faktisk kan få en? - jeg skal være myndig, ja - men hvor skal jeg henvende mig? - Koster det noget af få lavet en kønsskifteoperation? Jeg håber du kan give mig svar på hvordan jeg skal henvende mig og komme i gang. Mv. h. ******

Svar:
Hej h. ******
Jeg vil gerne prøve at bevare dine spørgsmål.
Som du selv skriver så skal du være 18 år inden du kan få lavet en kønsskifteoperation. Jeg synes det er godt at du både er afklaret med dig selv og dine venner. Men selvom du er 18 år, og selv kan bestemme, så synes jeg alligevel det ville være godt, hvis du tog en snak med dine forældre om det. Jeg tror dine forældre gerne vil vide, hvis du har planer om at blive en dreng.
Hvis du har besluttet dig for at du gerne vil have en kønsskifteoperation, så skal du ansøge til Sundhedsstyrrelsen. Derefter skal du have nogle samtaler med læger og psykologer på Sexologisk Klinik på Rigshospitalet. På baggrund af de samtaler du har haft på klinikken, bliver der vurderet om du kan få lov til at få en kønsskifteoperation eller ej. Det er et stort indgreb at få lavet sådan en operation, så derfor skal man være helt sikke på at du er klar til det.
Jeg ved desværre ikke om det koster noget at få lavet sådan en operation. Men det re også noget du kan få meget mere at vide om hos Sexologisk klinik.
Venlig hilsen Sine