kærester og sex - hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Jeg er en ung pige på 22. Jeg er ikke tilfreds med min nuværende situation, men jeg har svært ved at se en vej ud af denne. Jeg håber, at i kan hjælpe mig på rette vej. For snart halvandet år siden havde jeg en kæreste. Vi kom sammen, og det gik umiddelbart fint. Jeg bryder mig ikke om at tage p-piller pga. hormonerne, så det har jeg altid undgået. Vi brugte så kondom. Det gik i stykker, og jeg tog for en sikkerheds skyld en fortrydelsespille. Kort efter skrev han, at han ikke ville komme sammen mere. Jeg følte mig ret dum. Efter det tænkte jeg meget over det med forhold, kærester osv. Jeg sagde til mig selv, at jeg ikke ville gøre det scenarie med at tage fortrydelsespiller igen. Måske skulle jeg kun være kæreste med én, som jeg faktisk vil have børn med. Altså være sammen med en partner, fordi vi virkelig vil hinanden - og ikke bare et forhold, der alligevel ikke holder. Hvis sex betyder, at der er en risiko for at blive gravid, så vil jeg ikke gøre det bare sådan. (Der er selvfølgelig en spiral, men den kan jo også svigte). Så efterfølgende har jeg ikke ville have en kæreste. Men for at få dækket et behov har jeg siden hen mødtes med nogle forskellige, hvor vi mødtes måske 2 gange. Vi har så siddet og kysset også skiltes. Det har kørt sådan i lang tid, men jeg er ved at være træt af det i længden. Jeg har ikke dyrket sex med nogle siden. Det lyder måske mærkeligt, men sex er for mig ikke det vigtigste. jeg synes, at kys og kæleri nærmest er ligeså godt. Så jeg har det ligeud sådan, at jeg nærmest først vil dyrke sex, når jeg har en kæreste, som jeg vil have børn med. Men jeg er ikke klar til at få børn nu, måske først om en del år. Jeg gider bare ikke samme situation som med min eks igen. Så jeg ved ikke, hvad jeg egentlig skal gøre. På en måde er jeg ikke længere tilfreds med bare at kysse en fyr én gang. Men jeg er heller ikke klar til en kæreste. Og hvordan bliver jeg nogensinde klar til en kæreste? Det er for mig en træls situation. Nogle gange tænker jeg på, om det er bedre bare at lukke mig ind i en drømmeverden og undgå alt det med fyre og parforhold, når det bare giver problemer. Er det en god idé?
Mvh mig

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du lige prøver at høre andres holdninger og ideer til alt det her med kærlighed og sex, fordi det er jo vigtige ting :) Nok det vigtigste i livet ville de fleste nok sige. Og det lyder til at du har gået og mærket efter og tænkt over tingene... super godt og jeg håber mine tanker kan åbne endnu flere døre for dig, så du bedre kan mærke hvad vej der er den rigtige for dig. Jeg vil i hvert fald gerne prøve.
Jeg synes der er flere ting i dit brev, så for at gøre det mere overskueligt, så deler jeg det lige lidt op:
1. Kærlighed der holder
Du overvejer, at dit næste forhold skal være med en du vil have børn med, et forhold der holder. Og jeg kan godt forst hvad du mener, fordi det er aldrig rart eller nemt, når et forhold går i stykker. Man kan både blive skuffet, ked af det, men også usikker på om det hele kan lade sig gøre. man kan på en måde miste troen på kærligheden, i hvert fald i en periode.
Du er blevet 22 år og er klar over, at du gerne vil have børn. Derfor er det meget naturligt, at tænke mere og mere seriøst over dit næste forhold, fordi det kunne jo blive faderen til dine børn. Så langt så godt, men det fik mig til at tænke på noget.
Jeg tror du har fået en forskrækkelse over, at han slog op og kort tid efter I havde sex og du havde taget den fortrydelsespille. Det er fair nok, men jeg tror det er vigtigt, at du også erkender, at der ikke er garantier i kærlighed og et forhold altid starter med at man skal lærer hinanden at kende, og først efter et stykke tid (og det kan for nogen være 1,2,3 år eller længere tid) kan man mærke den sikkerhed der er vigtig, når man skal have børn sammen.
Derfor synes jeg ikke alt det her, skal afholde dig fra at prøve forhold af og jeg synes ikke du behøver at passe på dig selv og "nøjes" med at kysse lidt med en fyr og så væk. For hvordan vil du finde ham den rigtige. Jeg tror en ide kunne være, at acceptere at kærlighed og sikkerheden i kærligheden tager tid at opbygge. Det vil sige, at et forhold kan gå i stykker og det kan lykkes, men det er bare umuligt at vide på forhånd.
2. Prævention
Jeg synes det er helt fair, at du ikke er så meget for at tage p-piller på grund af hormonerne. Det er der mange der synes og derfor er kondomet en fin løsning. Kondom er meget sikkert, men som du oplevede, så kan det springe og så er fortrydelsespillen en god ide (hvis du altså var i den periode i din cyklus, hvor du kunne blive gravid). Men du er ikke vild med fortrydelsespillen og så bliver det jo lidt svært. Du nævner selv spiral og det er en mulighed, for kobberspiralen er ikke hormoner. Men jeg vil foreslå dig, at få en snak med din læge og få en snak med ham/hende om de muligheder der er og hvilke der kunne være gode for dig. Det er en helt normal snak og en de fleste kvinder har i deres ungdom.
3. Dække dit behov
Der er rigtig mange piger, men også drenge, der faktisk nyder kæleri og kysseri lige så meget som selve sex`en, så det er helt fint. Men som du også skriver, så har du også behov og det er også naturligt, når man som du er en voksen kvinde, som har haft sex som en fast del i dit liv. Derfor synes jeg egentlig ikke den der ide med at du får det dækket ved tilfældige mænd du møder, fordi jeg tror ikke det giver en god følelse inden i for dig. Jeg har nemlig på fornemmelsen, at du gerne vil nyde sex med en kæreste som du holder af i stedet... er det rigtigt?
Der er ikke noget galt i at være sammen med foprskellige fyrer og det kan du blive ved med, så længe du har det godt med det og passer på dig selv, men jeg synes ikke det behøver at betyde, at du ikke kan prøve at blive kærester med en, hvis du synes han er sød og han har det på samme måde som dig.:)
Men husk på det der i starten, at man aldrig kan vide hvordan et forhold udvikler sig. Og hvis det ikke holæder, behøver det ikke at være en dårlig ting. Måske var han ikke den rettet for dig, måske skulle han ikke være far til dine børn og så tror jeg faktisk man lærer lidt hver gang et forhold stopper. Også selvom det er hårdt.
Det var mine tanker til dig og jeg håber de kunne hjælpe lidt..
Du kunne overveje at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der flere voksne som du anonymt kunne snakke med om det her og måske ville det også være rart.:)
Venlig hilsen
Erroll