Jomfru og Graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :) Er en nyskerig pige på 16, og jeg har de seneste dage gået og stuset over, om det er muliget at blive gravid, når man har sex for første gang? Så håber i kan give et svar på dette "mysterie" XD Fra den nyskerige

Svar:
Hej nysgerrige pige,
Tak for dit spørgsmål!
Ganske kort: ja, man kan godt blive gravid første gang man har sex.
Pigers menstruationscyklus er bygget op sådan at man ca. 14 dage efter den første dag af en menstruation får ægløsning. Hvis dette æg møder en sædcelle bliver det befrugtet og man bliver gravid. Møder det ikke en sædcelle dør ægget og man får menstruation. Dette kan ske lige meget om det er 1, 2 eller 30 gang man har sex.
Man kan også risikere at blive gravid selvom man ikke har haft sin første menstruation endnu, fordi ægløsningen kommer før menstruationen og man derfor ikke kan vide om man har haft sin første ægløsning.
Derfor er det vigtigt at man bruger kondom når man har sex, også selvom det er første gang.
Jeg håber det var svar nok. Hvis ikke må du endelig skrive igen.
De bedste hilsener,
Henriette.