Jegved hvem jeg gerne vil have min første gang med
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa.. det er sådan at jeg ved præcis hvem jeg gerne vil havde min første gang sammen med, vi er ikke kærester, kan godt lide ham som ven, måske endda lidt mere, nårh.. men jeg har bare en ide om at jeg gerne vil have min første gang med ham.. vi skal nok vente til vi er 15.. men hvordan sprøger man?? "Hej, jeg ved godt vi normalt plejer at snakke om venneting.. men jeg vil gerne have sex med dig! Når jeg tænker på at skulle have sex så ser jeg ham for mig.. simpelt.. Han er den jeg gerne vil være sammen med.. jeg er tryg ved ham, og han kan få mig til at grine osv.

Svar:
Kære 14 årige pige.
Det virker til, at det er en sød fyr, som du gerne vil have din første gang sammen med og jeg kan sagtens følge dig i, de tanker som du gør dig. Når man bliver teenager er det helt normalt, at kroppen og tankerne begynder at forandre sig. Du begynder at udvikle dig og derfor er det også helt naturligt at begynde at tænke på kærester og på 'den første gang'. Der er mange teenagere, som  begynder med at kigge på deres venner og som også får lyst til at have deres første gang med en ven. Det kan skyldes, at man ændrer syn på sine venner ifht. da man bare legede med dem som børn. Derfor vil mange andre teenagere også opleve det, som du oplever nu.
Du  fortæller, at du ser jer som venner, men at du måske også har flere følelser for ham? Her synes jeg, du skal prøve at overveje, om du helst vil fortsætte med at være venner eller du føler mere og gerne vil begynde at flirte med ham (og måske senere blive kærester?) Det kan nemlig være svært, at være venner med én, som man samtidig flirter og har sex sammen med. Hvis I begynder at have sex sammen, vil det med stor sandsynlighed ændre jeres forhold, så I ikke længere er venner på sammme måde, som før. Sex'en kan føre noget med sig, som kan sætte jeres venskab på en prøve. Det kan fx være, at den ene af jer gerne vil fortsætte med at være venner og den anden gerne vil være kærester. Det kan også være I kommer til at såre hinanden, fordi den ene bliver forelsket, og den anden ikke gør det. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det bliver sådan, men det er vigtigt, at du tænker over, at sex med en ven kan gøre et venskab svært. Jeg vil prøve at skrive mine forslag op ifht. hvad jeg synes du kan gøre:
(1) Tænk over, om du mest ser ham som en ven eller du gerne vil begynde at flirte med ham?
(2) Hvis du beslutter dig for venskabet, synes jeg, du skal lade det blive ved dét og se dig om, efter en anden sød fyr. Så vil du en dag, blive forelsket og have din første gang sammen med ham, når I føler jer klar til det.
(3) Hvis du gerne vil begynde at flirte med ham og også gerne vil have din første gang sammen med ham, synes jeg ikke du skal spørge ham direkte. Når I er gode venner nu, kan du fx invitere ham hjem til dig og se en film, tage i biografen eller på café eller en helt fjerde ting. På den måde, vil I komme til at lære hinanden bedre at kende. Hvis han siger ja, til dine forslag om at være sammen, kan det også tyde på, at han gerne vil lære dig at kende, på den mere romantiske måde. Når så, I har været sammen nogle gange, kan du måske prøve at fortælle ham, at du er glad for ham og at du hygger dig i hans selskab? Hvis det er svært, kan du også prøve at sende ham nogle søde SMS - beskeder eller skrive en personlig besked til ham på Facebook? Hvis I har nogle fælles venner, kan du også høre dem, hvad de tror, han synes om dig? Så kan du måske få stillet din nysgerrighed den vej.
Hvis både du og han gerne vil flirte, blive kærester eller begynde at have sex med hinanden, så er jeg sikker på, at det nok skal udvikle sig den vej før eller siden.
Held og lykke med det hele, kærligst Signe.