Jeg vil så gerne kysse hende
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har denne her veninde, eller nærmere en bedsteveninde, som jeg på et tidspunkt var sammen med meget. Det er er jeg så ikke så meget mere fordi vores venskab havde dårlig indflydelse på nogle af mine andre venskaber.  Men ihvertfald hver gang jeg er sammen med hende har jeg bare sådan lyst til at kysse med hende. Det startede et par måneder efter vi lærte at kende hinanden, jeg har haft det sådan i et år nu. Tanken strejfer mig hver dag, og jeg vil gerne have hun bliver mit første kys. Problemet er bare at ingen ved jeg har det sådan og jeg er ikke sikker på min seksualitet 25% af mig er sikker på jeg er hetero, 25% af mig er sikker på jeg er lesbisk og de sidste 50% biseksuel.
Please hjælp mig, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Hej med dig!
Det kan jeg godt forstå, at du synes er en svær situation! Uanset hvilken seksualitet man har kan det være svært at afgøre om det er en god ide at kysse en ven/veninde, fordi tænk nu hvis det ødelægger venskabet eller den anden slet ikke har det på samme måde. Og hvad skal man lige gøre ved lysten til at kysse hende, som er der hele tiden og fylder rigtig meget? Jeg kan godt forstå, at det sætter dine tanker igang og at det er svært at afgøre hvad du skal gøre.
For mig at se, så rummer dit spørgsmål to ting: 1) du har lyst til at kysse din veninde, men ingen ved at du har det sådan og 2) du er i tvivl om din seksualitet. Jeg vil derfor dele mit svar op i to dele.
1) Det lyder til at tanken om at kysse din veninde fylder rigtig meget og rammer dig hver dag og har fyldt meget i et helt år. Derfor tænker jeg også, at det nok ikke lige så let går væk, nu det har fyldt så meget i lang tid. Jeg tænker, om du har gjort dig overvejelser om hvad der ligger i din lyst til at kysse hende? Det jeg mener er, om du har tænkt over, om det er fordi du er forelsket i hende og måske mere ser hende som en kæreste end en veninde eller om det mere handler om, at du har lyst til at prøve at kysse en pige og det så lige er din veninde, du tænker kunne være oplagt? Grunden til at jeg spørger er, at jeg synes det er to meget forskellige situationer. Hvis du er forelsket i hende så tror jeg du skal overveje hvad der er bedst for dig. Det er svært "kun" at være veninder med den pige som man er forelsket i og jeg har snakket med mange unge, som siger, at de ikke kan være i et venskab hvis de har følelser for den anden, fordi de føler de hele tiden skal skjule hvordan de i virkeligheden har det. Så måske skal du gøre op med dig selv hvordan du har det og hvad der er bedst for dig at gøre.
Hvis du er forelsket så er det måske bedst at fortælle hende hvordan du har det? Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at skulle fortælle et andet menneske hvordan man har det, særligt når man er forelsket i dem. Hvem ved, måske har hun det lige som dig? Man kan ikke finde ud af det med mindre man springer ud i det. Men du skal selvfølgelig huske på, at det godt kan være, at hun ikke har det lige som dig og det kan gøre ondt at få det at vide. Hvis du derimod tænker, at det er vigtigere for dig at sikre at jeres venskab holder, så skal du gøre op med dig selv om du kan ligge lysten til at kysse hende væk eller om du i hvert fald kan få den til at fylde mindre?
Det kan selvfølgelig også godt være, at I kan have et venskab hvor I kysser lidt og stadig godt kan finde ud af det, men husk på at mærke efter inden i, for det kan være svært at holde den balance og særligt hvis man har følelserne med i det.
Så måske er mit bedste råd, at du tænker dig rigtig godt om og virkelig mærker efter hvordan du har det med din veninde og finder ud af hvad der gemmer sig bag din lyst til at kysse hende.
Det kan måske være en ide, at snakke med en anden veninde om den her slags følelse, lyst og tanke. Man bliver tit overrasket over hvor meget man får ud af at få tankerne vendt med en anden person og det kan være at din anden veninde har et godt råd du kan bruge?
2) Angående din seksualitet, så synes jeg først og fremmest, at det er helt vildt sejt, at du har haft mod til at gøre dig tanker om det. Det kan være rigtig svært at finde ud af hvem man er, og i den forbindelse hvad ens seksualitet er. Det lyder til, at du har svært ved at sætte dig selv fast på at være enten hetero-, homo- eller biseksuel. Det er vigtigt for mig at pointere, at der ikke er nogen rigtig eller forkert seksualitet. Hvis du kunne tænke dig at læse lidt om seksualitet generelt, så er denne side et godt sted at starte.
Mange har det lidt ambivalent med at sætte et navn på hvilken seksulitet man har, altså fx. at sige man er homoseksuel eller heteroseksuel, fordi på den ene side så kan det være rart at kunne forklare det både til andre og for sig selv, men på den anden side så er man måske lidt af det hele. Og kan man være det? Seksualitet er en svær størrelse at definere, især i vores samfund hvor der findes mange former for seksualitet og hvor det er blevet okay ikke at passe ind i de "kasser" man kender. Jeg håber det giver mening. I sidste ende er det er kun dig, der kan finde ud af hvad du er og hvem du er. Derfor er det også svært for mig at hjælpe dig til at finde ud af hvad du er, men kan godt forstå at det fylder for dig.
Hvis du tænker det kunne være rart at snakke med nogen om seksualitet og den slags, så findes der en et par online chatrådgivninger som du kan prøve hvis du har lyst. Der er Cyberhus' egen 1-1chat, hvor man helt anonymt kan snakke med en voksen rådgiver. Så findes der også LGBTs chatrådgivning, hvor du også kan snakke med en voksen. LGBT står for landsforeningen for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner, og de ved derfor en hel masse om seksualitet. Hvis du tænker det kunne være bedre at snakke med andre unge om det, men ikke synes du kan eller vil snakke med dine egne veninder og venner om det, så har Cyberhus også en gruppechat, hvor man kan snakke med andre unge om det, der fylder hos en.
Jeg håber, at det hjalp dig lidt på vej til at finde ud af hvad du skal gøre. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Med venlig hilsen Astrid