Jeg ved den er for lille!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej med jer :) Der er 3 ting der genere mig rigtig meget. Den 1. er størrelsen på min penis, fordi den er 4 cm i slap og ca. 8 cm i stiv tilstand. Og det er meget irriterende da, 2 i min klasse har en på ca. 20 cm i stiv tilstand, men det er også en meget stor størrelse i vores alder. Nr. 2, min forhud kan ikke trækkes tilbage, og jeg mener virkelig det er slemt, fordi jeg kan knap nok se et huld på min penis når den er stiv eller slap. Og sidste ting er at jeg ikke har fået hår endu men det tror jeg snart kommer. Men hvis i kunne svare på alle tre ting så ville jeg blive så glad :) Hilsen S

Svar:
Hej S.
Tak fordi du deler dine spørgsmål med os i Cyberhus.
Du skal vide at din penis er lige nøjagtig som den skal være, den passer til din krop og jeg ved, at hvis du acceptere den som den lige nøjagtigt som den er, både når den er slap og stiv, så vil du undgå mange bekymringer. Når det er sagt så er det meget naturligt at vi sammenligner os med hinanden. Du sammenligner selvfølgelig din penis med dine kammerater, det er helt naturligt. Måske overdriver din kammerat lidt, at den er 20 cm i stiv tilstand! Det vigtigste er at I hver især er glad for den penis I har. At I ikke driller hinanden, men støtter hinanden og lærer at være glad for det I har. Dertil skal siges at en penis normalt først er færdigudviklet i 18-21 års alderen, så der er stadig masse af år, hvor der kan ske en masse for dig!
Dit 2. spørgsmål om forhuden ikke kan trækkes tilbage. Der er hul fordi dit urinrør munder ud gennem dit penishoved. Du kan med fordel prøve at trække forhuden tilbage så penishovedet blottes millimeter for millimeter. Prøv hver dag at trækker den lidt tilbage. Hvis der ikke sker noget det næste halve år og din forhud slet ikke kan trækkes tilbage, må du tale med din mor eller far om at komme til lægen. Ved at kigge på din penis kan lægen se om der er tale om at du har forhudsforsnævring. Det betyder at forhuden er så stram at den slet ikke kan komme ud over penishovedet. Lægen kan hjælpe med dette! Husk at lægen er vant til at se på folks kroppe (det er del af deres arbejde).
Dit 3. spørgsmål: Der skal nok komme hår omkring din penis. Husk på du er på vej ind i tenageralderen og her sker der rigtigt mange ting med din krop, men det sker i vidt forskelligt tempo for alle. Din stemme bliver dybere, dit adamsæble bliver større, du begynder at svede mere, dine muskler udvikler sig, du begynder at tiltrækkes pigerne, din krop danner det mandlige hormon testosteron, måske bliver din hud bumset og meget mere.
Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål.
Sommerhilsner Mette.