Jeg har ikke så mange hår på pikken men de er tilgengæld lange?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg vil bare gerne vide om det er normalt. Og om hvor lang tid der ca. går før min stemme går i overgang da jeg har en ret lys stemme og vil gerne have den går i overgang. håber du gider svare

Svar:
Hej med dig
Det er helt normalt, at stadig have en meget lys stemme i en alder af 14 år. Men jeg kan desværre ikke give dig et svar på hvornår det præcis sker, for det er meget forskelligt fra person til person.
Ved de fleste sker det i en alder af de 14 og 15 år, men det kan sagtens strække sig til, at være lidt senere end det også. Grunden til det er så forskelligt fra person til person er, at det er forskelligt hvornår man kommer i puberteten og begynder, at gro og blive voksen. For det  som sker når ens stemme kommer i overgang er, at ens stemmebånd også vokser i bredde og længde, lige som resten af kroppen gør.
Jeg vil hurtig slutte til sidst ved, at snakke lidt om navnet på dit spørgsmål ”Jeg har ikke så mange hår på pikken, men til gengæld er de lange?”. Dette har underligt ikke noget, at gøre med dit endelige spørgsmål, som handler om din stemme. Så ved ikke om jeg skal svare på det. Så det gør jeg alligevel.
Som med stemmen er det også helt forskelligt, hvornår der vokser hår ud og hvornår der kommer meget hår på pikken. Men det er ikke unormalt i din alder, at stadig have få og lange hår, men det skal nok begynde at komme inden for de næste få år, ligesom stemmen vil gøre.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw