jeg er så bange:(

brevkassespørgsmål

jeg er så bange:(

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 14 år 3 uger siden

Jeg har glemt 2 p-piller i uge 3. Jeg begynder altid på mandag, og tirsdag aften kan jeg se, at jeg har glemt at tage min pille om morgenen, og det samme morgenen før, så jeg mangler altså to. Jeg tager så dem begge to samtidigt, og fortsætter som normalt den næste dag. Jeg er bare så utrolig bange for at jeg er gravid, da min kæreste og jeg havde sex 3 dage før jeg glemte pillerne. Jeg har hørt at sæd kan leve op til 5 dage inde i en kvinde, og det gør mig sindsyg nervøs. Jeg bruger mærket Gracial, og der står ikke noget om hvordan man gør, hvis man har glemt 2.. men kun hvis man glemmer en. Please hjælp mig, jeg er så bange for at jeg måske er gravid.. og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:

Hej pige, 18 år

Det er godt at du skriver herind med dit spørgsmål. Forhåbentlig kan jeg hjælpe dig lidt.

Du har gjort det helt rigtige når det kom til at tage de glemte p-piller. Mærker har som regel ingen betydning i den forbindelse, da de stort set skal tages på samme måde allesammen. Fælles for dem er også at man skal huske at bruge kondom i en uge efter at man har taget den glemte pille for at undgå graviditet.

Det er rigtigt at sædceller kan leve i livmoderen i op til 5 dage, så der er en lille risiko for at du kan være blevet gravid. Hvor stor den er kan jeg slet ikke sige noget om, men den er der. Jeg synes derfor du skal få testet om du er gravid. Det kan du enten gøre med en hjemmetest som kan købes på apoteket eller i de fleste større supermarkeder, eller du kan gå til lægen og få det tjekket ved en urinprøve. Hvis du går til lægen kan hun også rådgive dig hvis du skulle være blevet gravid.

Jeg håber jeg har kunnet hjælpe dig, ellers må du endelig skrive igen.

Bedste hilsener,

Henriette.