jeg er gravid :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej... øhhh jeg ved ikk rigtig hvordan jeg skal starte men jeg siger det bare som det er! øhhh jeg var til en fest og der kom min bedste venindes kæreste og vi var begge fulde så vi gik bare i seng!!!! det væreste er at jeg tror jeg er gravid, og at det er min bedste venindes kæreste:( jeg ved ikke hvad jeg skal gøre... hvad nu hvis min førældre finder ud af det? shit så er der fandme problemer... men det er rigtig sur over er at ham jeg var i seng med ikke brugte en kondom og at nu vil han ikke hjælpe mig igennem med hele det her fucking lorte pis!!!!!

Svar:
Hej pige, 16 år
Det er en rigtig svær situation du står i og jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Som jeg læser det handler dit spørgsmål om tre ting: det ene, og vigtigste, om at du måske er blevet gravid. Det andet om at du har været i seng med din venindes kæreste og det tredje at han ikke brugte kondom og nu ikke vil hjælpe dig.
Du skriver at du tror du er gravid. Det betyder jo nok at du ikke er sikker. Jeg synes derfor at det første du skal gøre er at finde ud af om du er gravid eller ej. Det er sådan at hvis man bekymrer sig meget om hvorvidt man er gravid, så kan kroppen godt snyde og udskyde ens menstruation lidt. Desuden er du 16 år, så det er slet ikke sikkert at din menstruation er regelmæssig endnu. Typiske tegn på at man er gravid er for det første at menstruationen ikke kommer, men også sådan noget som kvalme og spændte, ømme bryster kan være tegn på graviditet. Det er dog meget usikkert at finde ud af om man er gravid ved at mærke efter den slags.
Den eneste måde at blive helt sikker på er at tage en graviditetstest. Du kan enten gøre det derhjemme eller hos lægen. Hvis du vælger at tage en derhjemme kan du købe en på apoteket eller i de fleste større supermarkeder. De koster i omegnen af 50 kr og der er en vejledning i pakken. Hvis du får det gjort hos lægen har de tests. Begge dele giver lige sikre svar, så længe du bruger testen rigtigt, men det kan være en god idé at gå til lægen for at teste, fordi de kan rådgive dig hvis du nu skulle være blevet gravid.
Jeg synes du skal fortælle dine forældre om det. Det er muligt at de bliver sure, men skulle du være gravid er de nødt til at få det at vide på et tidspunkt. Man kan i Danmark ikke få foretaget en abort, hvis man er under 18 år, uden at ens forældre ved det. Og vil du ikke have en abort vil dine forældre også opdage at du er gravid på et tidspunkt. Jeg forstår godt at det kan være rigtig svært at skulle tage den snak med dine forældre, men det er bedre end at skulle tumle med en graviditet alene. Hvis du synes det er nemmere kan du måske snakke med en anden voksen du stoler på først og bede ham/hende være med til at fortælle dine forældre det. Måske er der en lærer eller SSP-medarbejder på din skole du kan tale med, måske en venindes mor, en tante eller en helt anden. Under alle omstændigheder er det nødvendigt at dine forældre får det at vide, så I sammen kan finde ud af hvad I gør ved det.
Den anden del af dit spørgsmål handler, for mig at se, om at du har været i seng med din venindes kæreste. Det er svært for mig at rådgive dig om den del, men jeg tænker at hvis du var i seng med ham til en fest, så får din veninde det nok at vide på et tidspunkt. Jeg vil derfor råde dig til at få snakket med din veninde om det og være ærlig. Det er muligt at hun bliver vanvittigt vred og at det vil være svært for jer at være venner bagefter, men så vil du i det mindste have været ærlig og hun skal ikke høre det fra en anden først. Hvis du har svært ved at finde ud af at få talt med hende, så kan du prøve at skrive til den brevkasse her på cyberhus som hedder "Når det gør ondt inderst inde". De kan sikkert rådgive dig endnu bedre end jeg kan.
Til den del der handler om at fyren du var i seng med ikke brugte kondom og nu ikke vil hjælpe dig, er der også to ting at tale om. For det første er kondomer ikke kun hans ansvar. Det er helt i orden (ja, faktisk godt) at sige at uden kondom er der ingen sex. Udover at du kan blive gravid og stå i den situation du (måske) står i nu, kan du også få forskellige sexsygdomme. Det kan godt være svært at huske når man er fuld og har rigtig meget lyst, men det er altså fælles ansvar at få brugt kondom.
At han nu ikke vil hjælpe dig er rigtig træls og ikke særlig fedt gjort af ham, men der er ikke så meget du kan gøre ved det medmindre du vil føde barnet og kræve børnepenge. Måske er det en idé at dine forældre taler med hans forældre når du har talt med dem. Så kan de, og I, sammen finde ud af hvordan I håndterer det.
Jeg håber jeg har kunnet hjælpe dig og at du finder en måde at løse det på. Hvis du har flere spørgsmål, eller brug for mere hjælp må du endelig skrive igen.
Med venlig hilsen
-Sune.