Jeg er 15 og skal Have sex med 13 årig
brevkassespørgsmål af
Suprmboii
15 år
Hey jeg er en dreng som er fyld 15 for 1 måned siden og jeg har en kæreste som fylder fjorten om 2 måneder... vi har lyst til at ahve sex sammen og jeg ville spørge om hvordan reglerne er inden for det??

Svar:
Hej med dig,
Når man fylder 15 år, som du lige er fyldt, krydser man den seksuelle lavalder. Er man over den seksuelle lavalder (altså 15 år og opefter), må man ifølge loven ikke have sex med en person under den seksuelle lavalder (altså 14 og ned), og man kan i princippet blive straffet for det, hvis man har. Grunden til loven er for at beskytte mindreårige mod sex og for at beskytte dem mod at gøre noget de ikke er klar til eller har lyst til. Det kan virke mærkeligt, for et kærestepar som jer, hvor der kun er et år imellem, at reglerne skal være sådan, men for at beskytte flest muligt, er denne grænse sat.
Det bedste vil derfor være at vente med at have sex, til din kæreste også fylder 15 år. Både for at beskytte dig selv og følge loven, men også for at sikre, at din kæreste føler sig helt klar til at have sex. Når I begge er modne og helt klar, vil sex for jer begge blive en bedre oplevelse.
Mange hilsner
Christina.